Sabtu, 21 Mac 2015

Aktivis PP pertahan Aisyah, buat laporan polis

MALAYSIAKINI




 
 
 
Beberapa aktivis sosial di Pulau Pinang membuat laporan polis secara bersama terhadap mereka yang mengancam Aisyah Tajuddin berhubung video parodi berkaitan undang-undang hudud di Kelantan.
 
Mereka yang merasakan video itu mempersendakan hudud, dalam komen yang dibuat di Facebook dan Youtube, mengancam untuk membunuh dan merogol Aisyah, seorang wartawan radio BFM.
 
Penyelaras BERSIH kawasan Utara, Toh Kin Woon berkata, serangan terhadap Aisya adalah "ugutan jenayah" kerana mengancam untuk "membunuh, merogol, dan menembaknya".
 
"Walaupun kita boleh mempunyai pendapat yang berbeza mengenai video itu, sebagai warganegara yang bertanggungjawab, kita tidak boleh bertolak ansur dengan ugutan seperti ancaman bunuh," kata Toh ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Timur Laut di Jalan Pattani semalam.
 
Beliau kesal bahawa persekitaran semasa di negara ini tidak menggalakkan atau menghargai kepelbagaian bersuara dan pandangan.
 
Toh menegaskan bahawa universiti-universiti tempatan juga kekurangan budaya menghormati perbezaan pendapat, walaupun pandangan yang menentang, boleh menjadi satu sumber pengetahuan.
 
"Dan sekarang, orang seperti Aisyah terpaksa berdepan dengan ancaman termasuk gangguan seksual dan ugutan," kata bekas ahli politik Gerakan itu
 
Radio BFM telah memohon maaf dan juta menarik balik klip video parodi itu dengan berkata niatnya bukan untuk mempersoalkan hudud tetapi untuk membincangkan pelaksanaannya.
 
 

Tiada ulasan: