Isnin, 16 Februari 2015

Solat Jumaat pertama di Pulau Ketam minggu lalu

MALAYSIAKINI


 


Minggu lepas menjadi hari bersejarah bagi masyarakat Islam di Pulau Ketam, Klang apabila solat Jumaat buat pertama kalinya berjaya dilangsungkan di kampung nelayan itu.

Malah, pada hari itu, bukan hanya penduduk tempatan tetapi warganegara asing, yang dipercayai menjadi majoriti masyarakat Islam setempat, turut hadir menunaikan tanggungjawab.

Seorang aktivis Angkatan Belia Islam Malaysia Mohd Azlan Sharif berkata kewajipan itu berjaya ditunaikan walaupun balai Islam di pulau kecil didominasi masyarakat Cina itu sudah berdiri sejak 90-an lagi.

Program itu dikelolakan oleh Pejabat Agama Daerah Klang.

Azlan bagaimanapun melihat kehadiran pada program pertama itu masih kurang walaupun dipercayai terdapat lebih 1,000 pekerja Indonesia beragama Islam dan sekurang-kurangnya 50 penduduk Islam di situ.

Sebelum ini orang Islam di Pulau Ketam menunaikan solat Jumaat dengan menyeberang laut ke Pelabuhan Klang, tidak jauh daripada situ.

Pulau Ketam dikatakan mula dihuni masyarakat Cina yang lari daripada menjadi sasaran tentera Jepun ketika pendudukan negara matahari terbit itu di Tanah Melayu.

Tiada ulasan: