Selasa, 20 Januari 2015

Tiada kenaikan tarif elektrik tahun ini

MALAYSIAKINI


 


Perdana Meneri Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan bahawa kerajaan tidak akan menaikkan tarif elektrik dalam penstrukturan semula Bajet 2015.

Beliau turut mengumkan perubahan kepada unjuran pengeluaran negara kasar daripada angka 5 hingga 6 peratus sebelum ini kepada antara 4.5 hingga 5 peratus.

Dalam perutusan khasnya hari ini, Najib turut mengumumkan unjuran defisit berkurangan daripada 4 peratus sebelum ini ke tahap 3.2 peratus.

Semakan semula ke atas bajet tersebut bagi menghadapi pengurangan pendapatan negara ekoran kejatuhan harga minyak dan kelemahan nilai Ringgit.

Kelemahan nilai Ringgit itu memberi beban kepada pinjaman dan import namun memberi nilai lebih rendah kepada eksport.

Najib yang juga menteri kewangan turut mengumumkan beberapa langkah untuk menggalakkan eksport dan menggalakkan perniagaan tempatan, termasuk penangguhan kenaikan tarif elektrik.

Najib turut memberi jaminan bahawa peruntukan pembangunan sebanyak RM48.5 bilion tidak terjejas dan projek mega juga akan diteruskan.

Beliau juga mengumumkan beberapa langkah penjimatan yang akan membolehkan perbelanjaan operasi dikurangkan kepada RM5.5 bilion.

Tiada ulasan: