Selasa, 6 Januari 2015

SPR ada maklumat lengkap 11 kerusi DUN baru

11 kerusi baru bertepatan dengan pindaan Perlembagaan Negeri pada 5 Disember tahun lepas.
EC

KUCHING: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mencadangkan kerusi dewan undangan negeri yang baru antaranya Batu Kitang, Stakan, Serembu, Triboh, Gedong, Kabong, Tellian, Selirik, Murum, Samalaju dan Long Lama.

Cadangan untuk meningkatkan kerusi negeri dari 71 sekarang kepada 82 bertepatan dengan pindaan Perlembagaan Negeri pada 5 Disember tahun lepas.

SPR juga mencadangkan penukaran nama Wilayah Parlimen untuk Mambong kepada Puncak Borneo. Terdapat penukaran empat kerusi negeri antaranya, Bengoh kepada Mambong, Batang Air kepada Batang Ai, Belawai kepada Kuala Rajang dan Kidurong kepada Tanjung Batu.

Setelah kemasukan Batu Kitang ke dalam kawasan Parlimen Stampin, SPR cadangkan untuk memindah Batu Lintang, sebelum ini di bawah kawasan Parlimen Stampin, untuk berada di bawah kawasan Parlimen Bandar Kuching.

Dengan perubahan ini, kawasan Dewan Undangan Negeri di bawah Stampin adalah Kota Sentosa, Batu Kitang dan Batu Kawah, dan kawasan Dewan Undangan Negeri di bawah Bandar Kuching adalah Padungan, Pending dan Batu Lintang.

Batu Kitang, dengan 20,107 pengundi, akan meliputi kawasan dari Arang ke Kitang.

Stakan, dengan 12,761 pengundi, meliputi kawasan dari Merdang untuk Stakan. Kerusi itu datang di bawah Kota Samarahan kawasan Parlimen.

Serembu, di bawah Puncak Borneo, mempunyai 11,279 pengundi, dan ia meliputi kawasan dari Mambong ke Mengarat.

Triboh, di bawah kawasan Parlimen Serian, mempunyai 13,160 pengundi, dan ia meliputi kawasan dari Sedihan ke Serian Hulu.

Gedong, dengan 6,340 pengundi, bermula dari Ensengai untuk Keniong. Ia terletak di bawah kawasan Parlimen Batang Sadong.

Kabong pula di bawah kawasan Parlimen Saratok, meliputi kawasan dari Nyabor untuk Selalang. Ia mempunyai 9,759 pengundi.

Tellian, yang meliputi kawasan dari Penat ke Tellian Laut, mempunyai 9,858 pengundi. Ia berada di bawah kawasan Parlimen Mukah.

Selirik, yang meliputi kawasan dari Kapit untuk Entangai, mempunyai 10,560 pengundi. Ia di bawah kawasan Parlimen Kapit.

Murum (dari Long Murum untuk Subis Satu) adalah di bawah Hulu Rajang kawasan Parlimen. Ia mempunyai 12,798 pengundi.

Samalaju (dari Sibiew Similajau untuk LKTS Suai) adalah di bawah naungan kawasan Parlimen Bintulu. Ia mempunyai 12,927 pengundi.

Long Lama (dari Tutoh ke Lellang) mempunyai 8,057 pengundi. Ia berada di bawah kawasan Parlimen Baram.

Tiada ulasan: