Khamis, 22 Januari 2015

Semakan belanjawan: Berjimat cermat itu perlu, tapi awasi muslihat



Oleh Hazlan Zakaria 


Semakan belanjawan 2015 Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Bajet Kajian telah diungkapkan untuk menjawab soalan pengkritik dan penganalisis politik mengenai isu apa yang harus kerajaan "campur tangan", dalam hal isu-isu ekonomi yang dijangka, dan banjir teruk baru-baru ini dan kejatuhan harga minyak.

Tetapi mungkin ada sesuatu yang perlu diawasi, kerana ini boleh menjadi satu lagi peluang untuk pentadbiran Najib menjalankan muslihat, pentadbiran yang diketahui menukar belanjawan-belanjawan yang diluluskan Parlimen dengan belanjawan-belanjawan tambahan yang dibentangkan kemudiannya. 

Mungkin apa yang digelar campur tangan itu hanyalah satu lagi peluang untuk Najib menjalankan kegiatan biasanya. 

Tetapi apa jua yang berlaku, dalam semakan itu beliau ada menyentuh mengenai isu-isu utama yang menjadi perbalahan sementara menantikan pengumuman.

Kepada mereka yang meminta beliau untuk lebih berjimat, beliau ada berbuat demikian, lebih kurang.

Beliau menjimatkan RM400 juta dengan menangguhkan program Khidmat Negara dan RM300 juta lagi dengan mengenepikan perolehan-perolehan kerajaan yang tidak penting. Manakala RM1.6 bilion lagi telah dijimatkan dengan cara 'mengoptimumkan' perbelanjaan kerajaan dalam perkhidmatan, acara, mesyuarat dan perkhidmatan profesional.

Kerajaan sering dituduh membazir dengan menganjurkan acara-acara mewah dan sesi-sesi mesyuarat lanjutan mahal di resort-resort dan hotel terpilih. 

Tidak diketahui jika perkhidmatan profesional ini termasuklah perunding-perunding atau perkhidmatan perundingan yang menelan belanja tinggi yang Najib gemar lantik, tetapi ada baiknya jika ia dilakukan. 

Namun sesetengah pengkritik seperti setiausaha agung PKR Rafizi Ramli masih tidak berpuas hati dengan potongan-potongan ini, yang mereka lihat sebagai tidak cukup, menyeru supaya banyak lagi yang dijimatkan, seperti jet-jet peribadi milik kerajaan . 

Bagi mereka yang meminta lebih perbelanjaan untuk merangsang ekonomi, beliau ada memberikannya.

Namun ia bukannya perbelanjaan baru, sebaliknya ia mengalihkan belanjawan yang telah diluluskan buat perolehan kerajaan supaya menggunakan sumber tempatan, serta memberi keutamaan kepada kontraktor-kontraktor tempatan.

GLC dan jabatan kerajaan juga diminta memastikan supaya 30 peratus daripada perolehan mereka adalah daripada pengeluar tempatan, manakala dari segi pelaburan GLC dan GLIC juga diminta mencari lebih banyak peluang di dalam negara.

Najib juga bercakap mengenai penubuhan dana-dana berjuta ringgit untuk membantu program pemulihan banjir dan membina semula perniagaan-perniagaan tempatan dan juga bantuan seperti mengurangkan levi pekerja asing untuk mengurangkan perbelanjaan perniagaan.

Walaupun ini mungkin bukan isu utama, perbelanjaan tambahan kerajaan untuk merangsang ekonomi atau projek-projek mega yang dikatakan sebahagian pihak sebagai harus diwujudkan untuk menjana kestabilan ekonomi, ia sekurang-kurangnya merupakan satu bentuk suntikan lebih banyak wang kerajaan ke dalam ekonomi tempatan.

Namun langkah-langkah selebihnya yang beliau umumkan adalah tidak lebih daripada pengurusan fiskal yang berhemat dan pelaksanaan wajar dasar-dasar kewangan yang telah diumumkan yang perlu diberi perhatian susulan, sama ada ada atau tidak campur tangan.

Ini termasuk perkara-perkara seperti merangsang perdagangan antarabangsa dan serantau, memastikan pendaftaran keseluruhan untuk GST, dan memastikan liputan berkesan ke Pelabuhan Klang, yang sebagai hab pengangkutan utama negara, seharusnya menjadi keutamaan.

Sememangnya pengumuman semakan semula belanjawan Najib mungkin telah dijelaskan dengan terlalu baik, jadi ia perlu diawasi. 

Seperti yang telah ditegaskan DAP, bajet itu telah diluluskan oleh Parlimen dan sebagai badan pembuat keputusan tertinggi negara ini, ia mesti dibawa berbincang sekali lagi apabila belanjawan itu diselaraskan atau dikaji semula.

Kebimbangan parti pembangkang persekutuan itu ada benarnya, kerana kerajaan pusat pimpinan BN telah dikritik kerana ‘menyeludup’ masuk perbelanjaan-perbelanjaan ke dalam pembentangan-pembentangan belanjawan tambahan.

Apa yang membimbangkan adalah semakan belanjawan atau "campur tangan" ini dilakukan tanpa kelulusan parlimen, dan mungkin satu lagi muslihat untuk menyembunyikan atau menyeludup masuk perkara-perkara lain.

Tiada gunanya jika ia adalah pengenalan semula peluang putar belit untuk manjadikan kroni lebih kaya, memberikan lebih banyak gula-gula kepada pengundi... atau penubuhan lebih banyak lagi dana-dana pembangunan yang kabur.

Lebih-lebih lagi, jika dilihat dari sejarah fiskal kerajaan kita, sekalipun perbelanjaan itu bersih dan sesuai dengan kriteria keperluan, hal ketelusan dalam perolehan kerajaan dan ketirisan yang direkodkan dalam Laporan Ketua Audit Negara seterusnya, masih perlu menjadi perhatian.

Jadi sama ada tindakan berbelanja atau menyimpan, jaga-jaga dengan "campur tangan" baru ini, atau kroni yang akan untung.

Tiada ulasan: