Khamis, 1 Januari 2015

Selangor kesal Perak enggan terima sumbangan RM100,000

Oleh: LIZAWATI MADFA


SHAH ALAM: Kerajaan Selangor kesal ekoran Kerajaan Perak enggan menerima sumbangan bernilai RM100, 000 bagi meringankan beban mangsa banjir di negeri itu.

Exco Hal Ehwal Wanita dan Kebajikan, Dr. Daroyah Alwi berkata, pendirian Kerajaan Perak itu nyata berbeza dengan Terengganu dan Pahang walaupun ditadbir parti Barisan Nasional (BN).

IMG-20141230-WA0012Katanya, pegangan politik sempit sepatutnya diketepikan dalam waktu sukar seperti bencana banjir ketika ini.

“Seperti di Terengganu, kita dimaklumkan wang berkenaan akan diuruskan badan bukan kerajaan (NGO), yang mana itu adalah cara matang dan betul.

“Malangnya, Perak tidak sudi menerima, mungkin jumlahnya kecil tetapi jumlah bukan persoalannya kerana kita mahu tunjukkan kebersamaan rakyat Selangor dengan mangsa banjir,” katanya kepada Selangor Kini, di sini, hari ini.

Sehubungan pendirian Perak itu, Daroyah berkata, Kerajaan Selangor tidak dapat meneruskan hasrat menyampaikan sumbangan ke negeri itu.
dr daroyah
Bagaimanapun, pasukan PANTAS Selangor tetap dihantar bagi membantu sukarelawan terutama di kawasan terjejas teruk seperti di Kuala Kangsar.

“Buat masa ini, kita masih belum ada keputusan bagaimana sumbangan itu boleh disalurkan kepada mangsa banjir Perak. Mungkin kita akan salurkan kepada NGO, tetapi segalanya akan diputuskan pejabat Dato’ Menteri Besar,” katanya.

Terdahulu, Kerajaan Selangor diketuai Dato’ Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali turun sendiri ke negeri dilanda banjir bagi menyampaikan sumbangan bernilai RM 1 juta (Kelantan) dan masing-masing RM 100, 000 di Pahang dan Terengganu.-NFN-

Tiada ulasan: