Selasa, 20 Januari 2015

PAS bangkitkan isu dalang kes Altantuya

MALAYSIAKINI


 


PAS berharap dua anggota polis yang didapati bersalah membunuh Altantuya Shaariibuu diberi ruang menjelaskan kepada umum berkenaan motif tindakan itu bagi merungkai misteri seputar perkara itu.

Ia juga, kata parti Islam itu, supaya pihak yang menjadi mangsa mendapat keadilan yang sewajarnya.

“Dalang di sebalik kes yang kejam ini mestilah diheret ke muka pengadilan juga,” kata Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar.

Mahfuz mengulangi persoalan berkaitan motif di sebalik pembunuhan itu yang diperkatakan banyak pihak, termasuk pemerhati dan peguam pembelaan sendiri.

“Namun, persoalan yang masih belum terjawab sehingga kini ialah apakah motif pembunuhan warga Mongolia, Altantunya Sharibuu.?

“Motif adalah elemen yang sangat penting yang menjurus kepada perlakuan membunuh, apatah lagi mereka disabitkan dengan tuduhan membunuh dengan niat.

Mahfuz juga ingin tahu sama ada tindakan itu berlaku disebabkan agenda peribadi atau arahan pihak tertentu.

Lebih-lebih lagi ekoran kedudukan mereka sebagai anggota polis elit yang bertindak hanya mengikut arahan yang dikeluarkan.

Lompang sistem keselamatan


Dalam kenyataannya hari ini, Mahfuz berkata kehilangan Sirul ke Australia juga menunjukkan ada lompang dalam sistem keselamatan negara.

“Bagaimana tertuduh kes jenayah berat yang masih belum selesai kes perbicaraan boleh dengan mudah dibenarkan untuk ke luar negara?

“Tambahan pula wajah tertuduh sememangnya sudah lama dibiarkan menjadi misteri dan tidak dapat dicam oleh masyarakat umum,” katanya.

Tiada ulasan: