Sabtu, 24 Januari 2015

Hishammuddin : Kerajaan Komited Menentang Puak Militan di ESSCOM

RAKYATNEWS



 



LABUAN - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) komited dalam menentang sebarang bentuk aktiviti haram melibatkan puak militan di pantai timur Sabah termasuk melibatkan kumpulan Negara Islam (IS).

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, beberapa langkah pencegahan perlu dipermantapkan bagi memastikan tahap keselamatan di Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) tidak dicemari dengan kehadiran puak militan berkenaan. .

"Mengenai ancaman IS, kita mesti menumpukan perhatian kepada pengaruh mengembangkan kumpulan ini kerana ada unsur-unsur Darul Islam militan di pantai timur Sabah.

"Laporan Perisikan menunjukkan bahawa terdapat kumpulan-kumpulan kecil daripada mereka berniat untuk menjadikan kawasan pantai timur Sabah sebagai tempat untuk menyebarkan ideologi mereka sejajar dengan IS.

"Selain itu, terdapat kumpulan bersenjata dari selatan Filipina, seperti pejuang Bangsamoro Islamic Freedom Fighters (BIFF) dan Abu Sayyaf, yang secara terbuka menyatakan sokongan terhadao IS dan mengisytiharkan kesetiaan mereka kepada IS," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Hishammuddin kini mengadakan siri lawatan di kawasan-kawasan zon ESSZONE sepanjang tiga hari bagi memeriksa aset baru dan naik taraf yang sedang digunakan di kawasan tersebut.

Beliau berkata, MNLF, diketuai oleh Nur Misuari dan Sulu Royal Army, kini sedang berjuang untuk membentuk sebuah kerajaan di selatan wilayah Filipina turut menuntut Sabah dengan menggunakan pendekatan IS.

"Ancaman ini menjadi lebih rumit kerana wujud satu rangkaian antara militan Malaysia, Indonesia dan Filipina untuk membentuk Asia Tenggara IS kumpulan yang dikenali sebagai Katiban Nusantara Lid Daulah Islamiah.

"Gabungan ini, jika ia berlaku, akan meningkatkan kebolehan mereka dalam membuat bom, logistik, pembiayaan serta senjata dan latihan peperangan," tegasnya.

Merujuk kepada ancaman itu dan kejadian Lahad Datu pada tahun 2012, beliau menegaskan, pihak kerajaan terutamanya kementerian pertahanan diarahkan mengambil pelbagai inisiatif walaupun berhadapan dengan keadaan ekonomi yang mencabar kerana serangan militan ini turut akan memberi kesan kepada pertanian, pelancongan, pengeluaran, pendidikan dan pentadbiran dan lain-lain.

Katanya, ancaman seperti itu akan memberi kesan bukan hanya kepada Malaysia, tetapi juga Indonesia dan Filipina juga.

"Jika kita boleh bekerja bersama-sama dan tidak bertindih persediaan kita, ia akan menjadi situasi menang-menang," kata beliau sambil menjelaskan bahawa memanfaatkan hubungan dengan Indonesia dan Filipina akan mengatasi kelemahan ekonomi semasa Malaysia.

Beliau menegaskan bahawa walaupun pemotongan bajet baru-baru ini tidak menggigit ke dalam perbelanjaan pembangunan, Malaysia akan mencari penyelesaian yang kreatif untuk mengurangkan kos menaik taraf pertahanannya.

Antara langkah-langkah yang akan diambil termasuk menggunakan pelantar minyak ditamatkan sebagai pangkalan luar pesisir dan menggunakan helikopter dari Brunei dan menyiapkan mereka dengan senapang Gatling untuk mempertahankan Sabah dan Brunei.

Beliau juga mengadakan pertemuan dengan pemimpin tempatan kerana ia adalah penting bagi mereka untuk memahami bahawa usaha-usaha sedang dijalankan adalah untuk kebaikan mereka dan memerlukan kerjasama mereka.
 

Tiada ulasan: