Isnin, 5 Januari 2015

Harga Makanan Kekal Walaupun Harga Minyak Turun

Oleh: THE STAR 
 
 
 
 
 
PETALING JAYA: Harga makanan di restoran, kedai kopi mahupun gerai masih dikekalkan walaupun kos bahan api berkurangan selepas penuruhan harga minyak.

Ia jelas tidak selari dengan tindakan sesetengah pengusaha kedai makan yang menaikkan harga makanan apabila berlakunya kenaikan bahan bakar sebelum ini.

Mereka seterusnya menuding jari dan menyalahkan pembekal bahan mentah kerana mengenakan kos penghantaran pada kadar yang sama.

Persatuan Pemilik Lori PanMalaysia (PMLOA) menggesa ahli-ahlinya untuk mengikut trend harga minyak semasa dalam mengenakan caj pengangkutan.

Walau bagaimanapun, Presidennya, Jong Foh Jit berkata margin pelarasan tidak dapat ditunjukkan kerana sekatan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MYCC).

"Penurunan harga diesel adalah berdasarkan kepada trend harga minyak mentah dunia, tetapi berapa lama trend ini akan kekal masih tidak diketahui," katanya.

Sebaliknya Jong menggesa kerajaan untuk mengurangkan cukai ke atas alat ganti dan tayar.

Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim (Presma), Noorul Hassan Saul Hameed berkata, ahli-ahlinya mahu menurunkan harga makanan makanan namun kos perbelanjaan masih tinggi.

"Kami bergantung kepada pembekal yang tidak menyemak semula kadar mereka walaupun selepas harga bahan api jatuh kali pertama pada bulan lepas.

"Kami bersedia untuk menurunkan harga makanan kerana ia akan menarik lebih ramai pelanggan dan menambah keuntungan tetapi kami tidak dapat menampung caj tinggi yang dikenakan pembekal," katanya.

Bermula 1 Januari lalu, harga RON95, RON97 dan diesel telah disemak semula kepada RM1.91, RM2.11 dan RM1.93.

Tiada ulasan: