Kerosakan jalan raya akibat banjir di Semenanjung dianggarkan berjumlah RM660 juta. Kerosakan jalan raya akibat banjir di Semenanjung dianggarkan berjumlah RM660 juta.
 
 
KUCHING - Kerosakan jalan raya akibat banjir di Semenanjung dianggarkan berjumlah RM660 juta selain kerosakan lebih kurang 215 cerun yang memerlukan kos yang sangat besar untuk dibaik pulih, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof.
  
Beliau berkata kos untuk membaik pulih jalan dan jambatan pula dianggarkan berjumlah RM1.09 bilion yang RM9.5 juta sudah diperuntukkan untuk tindakan segera seperti membina jalan alternatif di laluan yang terputus akibat cerun dan tanah runtuh.
  
“Jumlah itu hanya untuk kos infrastruktur awam seperti jalan raya dan jambatan, bukan melibatkan baik pulih bangunan rosak,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan simposium usahawan belia bumiputera Sarawak 2015 di sini hari ini.
  
Beliau berkata hanya Jalan Loging dan Jalan Air Kenyir di Terengganu yang masih belum dapat dilalui kenderaan berikutan jalan alternatif sedang giat dibina dan dijangka siap penghujung bulan ini.
  
Di Sabah, jalan negeri yang terputus disebabkan runtuhan tanah juga banyak dan setakat ini bilangan serta nilai kerosakannya masih belum dapat dipastikan, katanya. 
  
“Kita akan tangani masalah ini di Sabah dan Sarawak mengikut keutamaan seperti dilakukan di Semenanjung. Keutamaan pertama ialah membaiki jalan yang putus langsung dan tiada jalan alternatif.
  
"Kedua membina laluan alternatif atau laluan sementara, sebelum baik pulih dilakukan,” kata Fadilah.
  
Beliau berkata di Sarawak, kementeriannya masih menunggu hasil laporan dan penilaian daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) dengan keutamaan akan diberi untuk jalan yang terputus seperti Jalan Puncak Borneo dan beberapa jalan di Limbang serta  Lawas.
  
Katanya JKR Sarawak dan Jabatan Saliran dan Perparitan akan mengenal pasti jalan yang perlu dinaik ketinggiannya misalnya di Limbang yang menyebabkan penduduk terputus hubungan akibat jalan dinaiki air banjir pada paras tinggi.
  
“Kajian dan cadangan berkenaan akan saya bawa kepada kerajaan persekutuan untuk tindakan lanjut,” tambahnya. 
  
Fadilah berkata menjadi tanggungjawab kerajaan persekutuan menerusi JKR Malaysia untuk membaik pulih jalan dan jambatan persekutuan yang rosak, tetapi akan membantu dari segi peruntukan untuk kos pembaikan jalan dan jambatan di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
  
Sementara itu beliau berkata kerajaan persekutuan sudah bersetuju untuk membina semula secara percuma rumah yang rosak teruk atau dihanyutkan air di Semenanjung.
  
Katanya pembinaan sebahagian rumah berkenaan iaitu masing-masing lima buah di Kuala Lipis, Pahang dan Manik Urai, Kelantan akan bermula esok berikutan tapaknya sudah tersedia.
  
Menurut beliau, pihak kontraktor diberi tempoh 75 hari untuk menyiapkan rumah-rumah berkenaan.
  
Kerja pembinaan akan diberi kepada kontraktor kelas F dan E manakala pembinaan rumah teres diberi kepada kontraktor kelas B ke atas, katanya dan menambah keutamaan akan diberi kepada kontraktor tempatan.
  
Di Sarawak, Fadilah berkata kerosakan rumah tidak seteruk seperti di Semenanjung dengan hanya sebuah rumah sahaja di Kampung Segedup di sini yang rosak teruk berbanding 2,326 buah di Kelantan, lima di Terengganu, ratusan buah di Pahang dan puluhan rumah di Perak. - Bernama