Jumaat, 23 Januari 2015

Adakah Zahid menteri pertama tulis surat pada FBI? – Fahmi

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR-  Menteri Dalam Negeri, Datuk Zahid Hamidi perlu tampil memberikan penjelasan sama ada beliau menteri pertama yang menulis surat kepada Biro Siasatan Persekutuan (FBI), kata Pengarah Komunikasi KEADILAN, Fahmi Fadzil.

Fahmi merujuk laporan media yang memetik kenyataan bekas menteri KDN, Tan Sri Syed Hami Albar yang berkata tidak pernah menulis surat kepada FBI seperti dilakukan Zahid.

FahmiMenurutnya, laporan tersebut turut menyatakan mantan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein juga tidak pernah berbuat demikian.

“Maka ramai yang ingin tahu, adakah Zahid Menteri Dalam Negeri yang pertama berbuat sedemikian?

“Adakah wujud satu “Standard Operating Procedure” (SOP) bagi menteri-menteri kabinet untuk menulis surat kepada mana-mana badan atau organisasi atas nasihat peguam yang bukan Peguam Negara, seperti surat yang ditulis Zahid ini?.” ujarnya dalam kenyataan media.

Katanya, beliau ‘berdoa’ agar Zahid ‘dikurniakan keberanian’ untuk menjawab soalan-soalan tersebut, dan tidak berselindung di sebalik alasan teknikal dan undang-undang kukubesi seperti dibuat sebelum ini.

Syed Hamid Albar hari ini mengesahkan beliau tidak pernah menulis surat kepada FBI ketika mengetuai kementerian berkenaan.

Beliau bagaimanapun berkata, menulis surat kepada kerajaan asing adalah perkara biasa dalam urusan kerajaan, namun tidak pernah menulis kepada mana-mana agensi.

Zahid sebelum ini dikecam hebat kerana menulis surat kepada agensi asing itu untuk membebaskan raja judi, Paul Phua yang berdepan tindakan mahkamah di Amerika Syarikat

Tiada ulasan: