Amidi Abdul Manan  
Amidi Abdul Manan


NAMA NGO Islam, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) suatu ketika dahulu cukup disegani semua pihak dalam usaha dakwah di negara ini khususnya ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi presidennya pada awal 70-an.

Namun keadaan itu jauh berbeza pada hari ini apabila banyak NGO Islam muncul bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan dengan pelbagai pendekatan dan matlamat termasuk membawa agenda parti politik dan kepentingan pihak tertentu.

Ikuti wawancara khas wartawan Sinar Online, NIZAM ZAIN bersama PRESIDEN ABIM, AMIDI ABDUL MANAN bagi merungkai peranan NGO Islam itu yang didakwa semakin hilang taringnya khususnya dalam mendepani isu sesama umat Islam di negara ini.

SINAR ONLINE: Abim dilihat semakin hilang taring dan didakwa semakin ke belakang berbanding NGO Islam lain dalam mendepani isu agama yang sering di politik dan dipersendakan oleh banyak pihak. Apa sudah jadi dengan Abim?

AMIDI: Saya menerima dengan berlapang dada dan terbuka bahawa itu merupakan satu kritikan yang mungkin ada asasnya dan dalam masa sama ia bersifat subjektif kepada persepsi masing-masing.

Kalau hendak dimaksudkan apa yang dikatakan hilang taring itu, adakah disebabkan populariti, adakah ia berkait dengan akan ada orang sakit apabila taring itu dikeluarkan ataupun maksudnya kurang menyengat dan sebagainya.

Abim sebagai sebuah gerakan dakwah, sudah tentu kita menyampaikan dakwah itu dalam keadaan yang bukan menyakitkan, kedatangan Islam sebagai memberi rahmat kepada sekalian alam, maka kita terus menyampaikan rahmat tersebut.

Kalau hendak dikatakan Abim hilang taring, saya juga biasa mendengar orang mengkritik sebagai contoh Pemuda Pas Pusat juga kehilangan taringnya. Begitu juga Pemuda Umno Malaysia ada yang mengatakan hilang taring juga, tetapi dalam masa sama apabila kita tanya dengan pimpinan ada, mereka mempunyai persepsi yang berbeza.

Saya kira perkara yang sama berlaku kepada Abim, kita lihat bahawa di manakah peranan yang seharusnya mainkan dan kita tidak perlu untuk terikut-ikut dengan pandangan yang ada sebab kita tahu bahawa tugas dan tanggungjawab mengikut masa itu adalah berbeza-beza.

Dalam masa sama, sebenarnya Abim mendapat kepercayaan daripada banyak pihak termasuk Abim menganggotai banyak jawatankuasa yang ditubuhkan oleh pelbagai pihak sama ada kementerian, jabatan kerajaan mahupun di peringkat negeri, kebanyakan pimpinan Abim terlibat khususnya dalam Jawatankuasa Pembangunan Belia, begitu juga majlis agama.

Baru-baru ini juga kami diminta memberikan pandangan yang berkaitan dengan Gender Identity Disoder (GID) dalam kita membentuk identiti generasi muda. Dalam masa sama, saya melihat bahawa Abim terus diberikan ruang oleh kedua-dua pihak yang menerajui politik negara pada hari ini iaitu pihak BN dan PR, saya kira ia satu perkara yang cukup unik.

Dalam posisi ini, Abim mendapat kepercayaan oleh kedua-dua pihak ini dan dalam masa sama di situ kita menyalurkan nada-nada yang cuba untuk meraih populariti, kalau hendak taring ini, ia mungkin perlukan popular.

Sebagai contoh mengajak bekas Pengerusi Majlis Peguam dan aktivis, Datuk S. Ambiga ‘berdating’ dengan Abim, saya kira perkara itu tidak perlu (untuk popular) ataupun menghalau orang Islam keluar dari Malaysia, adakah tindakan itu dikira sebagai satu taring atau satu sengat yang berbisa untuk mempertahankan Islam.

Dalam masa sama, Abim sebenarnya sangat percaya Malaysia ini kita perlu terima dengan kepelbagaian yang ada dan dengan ruang lingkup dakwah yang ada pada hari ini, kita perlu menggunakan kesempatan ini untuk menyebarkan Islam sebagai rahmat ke seluruh alam.

SINAR ONLINE: Adakah secara tidak langsung menepis dakwaan mengatakan Abim lebih cenderung menyokong pihak tertentu sahaja?

AMIDI: Saya kira perkara itu betul, sebab ramai yang cuba mengaitkan dengan pihak tertentu, Abim dikatakan senget sebelah, Abim ini pro kepada satu-satu pihak. Sebagi contoh, Abim sendiri apabila berurusan dengan pihak kerajaan, ada menteri yang membukakan ruang, sanggup untuk menerima saranan kita, sanggup bekerjasama untuk kepentingan umat Islam.

Namun ada juga menteri yang menyatakan bahawa sekiranya di polan bin polan ini merupakan anak kepada bekas pimpinan Abim, maka dia tidak akan menerima pengiktirafan sebagai tokoh Maal Hijrah.

Ada menteri bersikap begitu seolah-olah dia cuba untuk meminggirkan Abim, tetapi Alhamdulillah setakat ini, walaupun mereka duduk dalam parti yang sama, tetapi pendirian masing-masing berbeza, faham dan mengetahui di mana Abim boleh memainkan peranannya.

SINAR ONLINE: Adakah Abim sebuah NGO yang ekstremis?

AMIDI: Ekstrem itu mesti dilihat di mana kita berpijak, kalau dari sudut orang barat, sudah tentu ekstremis itu ia akan merujuk kepada fundamentalis agama, iaitu apabila kita bertegas tentang mewajibkan amalan solat, memakai tudung dan sebagainya.

Keadaan itu berbeza dengan masyarakat yang lebih terbuka yang tidak mewajib dan meletakkan bahawa agama itu sebagai hak peribadi semata-mata. Saya kira Islam tidak menggunakan istilah yang begini secara sewenang-wenangnya sebab kita ada asas yang kita perlu terima bahawa amalan agama ini mestilah diamalkan oleh seluruh penganutnya.

Cuma sikap tertentu perlu dielakkan supaya mesej Islam itu dapat disampaikan dengan baik, sebab itu Abim sendiri cuba untuk membendung fahaman sebegini, seawal tahun 70-an kita sendiri telah menerbitkan buku berkaitan dengan ekstremisme bertajuk Pembangunan Islam: Antara Tentangan dan Ekstremis yang ditulis sendiri oleh Dr Yusof Al-Qaradawi.

Kemudian kita sambung usaha itu ketika saya menerajui Abim dengan buku Dr Yusof Al-Qaradawi dengan bertajuk Kebangkitan Rakyat di mana kita boleh lihat bagaimana tokoh Islam terkemuka ini cuba memberikan penjelasan dan penerangan bagaimana kebangkitan rakyat perlu ditangani dengan persepsi Islam.

Sebab itu apabila Interpol mengeluarkan waran tangkap ke atas Yusof Al-Qaradawi baru-baru ini, Abim berasa hairan kerana dalam buku yang dituliskan itu, beliau berpesan kepada pemuda-pemuda di Mesir supaya jangan memecahkan kedai, bila datang berhimpun perlu membawa ubat-ubatan supaya boleh beri rawatan kepada sesiapa yang tercedera dan selepas bersurai kena pastikan kebersihan.

Adakah ini keganasan dan tindakan Interpol itu bagaikan satu fitnah sengaja direka terhadap Yusof Al-Qaradawi sendiri, malah dalam buku itu bukan sahaja memetik ucapan beliau tetapi merakamkan setiap detik bahawa proses demokrasi itu berlaku dapat dilaksanakan dalam ruang lingkup Islam sendiri.

Beliau juga sangat menyakini bahawa proses pilihan raya itu ialah satu proses yang membenarkan satu pertukaran pemerintahan tanpa pertumpahan darah dan kucar-kacir, seharusnya berlaku demikian.

Yusof juga memetik kisah pada zaman Umar Al-Khattab berkaitan dengan tunjuk perasaan, saya kira perkara ini perlu difahami oleh seluruh orang muda kerana Abim menyakini anak muda mempunyai fitrahnya sendiri seperti semangatnya, perasaan keterujaan untuk memperjuangkan sesuatu tetapi mesti ada bimbingan serta panduan dari mereka yang lebih berpengalaman dan veteran.

Saya sendiri pernah mendengar ucapan Yusof Al-Qaradawi bahawa dalam gerakan Islam perlu ada dua elemen, iaitu semangatnya orang muda dan berhikmahnya mereka yang lebih dewasa (veteran), apabila dua elemen ini disepadukan, ia akan menghasilkan keputusan yang cukup baik demi kebangkitan Islam itu sendiri.

SINAR ONLINE: Adakah Abim mempunyai kerjasama atau gabungan dengan NGO Islam lain dalam membantu negara merungkai kekusutan yang timbul khususnya melibatkan isu agama dan dialog antara agama.

AMIDI: Ada pelbagai bentuk dan tujuan sesebuah NGO itu ditubuhkan dan kita menghormati tujuan mereka masing-masing.

Kalau kita lihat banyak NGO kecil yang ditubuhkan yang muncul dengan menggunakan darah ayam, bawa kepala lembu dan sebagainya, malah saya ingin menyeru kepada mereka ini bahawa apabila kita memperjuangkan sesuatu, yang saya cukup risau adalah keghairahan kita yang keterlaluan untuk menjadi wira atau hero yang mana akhirnya nanti akan merosakkan mesej yang ingin kita bawa.

Sebagi contoh pendekatan beberapa NGO yang berlawan mengeluarkan kenyataan, siapa yang mempunyai kata-kata yang lebih berbisa, apabila tidak terkawal ia memberikan natijah yang buruk kepada perjuangan itu sendiri.

Lebih malang lagi apabila Abim berdialog dengan NGO berlainan agama (bukan Islam), kami terpaksa menjelaskan isu dan latar belakang yang membentuk satu-satu perkara yang ada dalam Islam.

Sebagai contoh, isu korban yang dilakukan di kawasan sekolah, tetapi ada NGO yang menimbulkan isu itu dengan unsur-unsur provokasi, sebaliknya tindakan itu sangat malang apabila mahu mempertahankan isu korban tetapi menggunakan perkataan kesat akhirnya ia hanya merosakkan nama baik Islam.

Tambahan pula NGO yang ditubuhkan itu semata-mata untuk memenuhi tuntutan atau keperluan politik pihak tertentu dan kita merasakan amat kesal perkara sebegini, contohnya hasrat sebuah NGO yang mahu membakar Bible yang jelas cuba merosakkan imej Islam itu sendiri dan imej Islam memberi rahmat kepada sekalian alam.

Hubungan Abim dengan NGO-NGO terbabit, istilahnya kami berlapang dada dengan pendekatan mereka sendiri dan kita juga ada perkara yang kita yakini, sebab itu Abim tidak mengambil pendekatan untuk menyerang sewenang-wenangnya.

Sebagai contoh penggunaan kalimah ALLAH di Pulau Piang baru-baru ini, yang memulakan perkara itu adalah satu parti dalam BN, apabila Ketua Menteri Pulau Pinang memberi respons, beliau sendiri kena serang sedangkan perkara ini mesti dilihat lebih tenang dan bijaksana oleh gerakan Islam.

Kita tidak mahu imej Islam kepada bukan Islam terjejas dan perkara ini dikhuatiri menjadi rutin kepada Abim yang mempunyai hubungan dengan NGO bukan Islam. Perkara ini perlu diperbaiki dan Abim bersedia bekerjasama untuk berkongsi pandangan tetapi masa sama kita perlu bersedia untuk berbeza pandangan kerana kadangkala Abim dilihat lambat memberikan respons atau agak berlembut.

Kadang kala apa yang tersiar dalam media tidak senada yang dimaksudkan oleh pihak tertentu, secara jelas di sini ialah Abim tidak mengejar populariti sebaliknya kami melihat sesuatu isu itu kepada jalan penyelesaian yang lebih bijaksana.

SINAR ONLINE: Adakah Abim bekerjasama dengan parti Pas sebagai sebuah gerakan dakwah Islam di negara ini?

AMIDI: Ya, kita sebagai rakan gerakan Islam atas konsep bertolong-tolongan dalam hal kebaikan itu sentiasa kita lakukan, dan saya sendiri mempunyai hubungan yang baik dengan beberapa pimpinan Pas malah kita berkongsi pandangan.

Jika Pas memilih usblub pilihan raya sebagai salah satu daripada uslub dakwah atau menegakkan Islam, maka kita berlapang dada dengan perkara itu dan saya fikir kita kena menghormati pendirian tersebut.

Dalam masa sama, Pas juga menghormati pendirian Abim yang bertindak sebagai satu badan dakwah, satu pertubuhan bukan kerajaan yang memberi kefahaman Islam kepada masyarakat.

Kadangkala dalam politik berparti ini dia ada tempat yang pantangnya, ada tempat yang menjadi sempadan yang mana dia tidak boleh terobos, dalam perkara itu Abim akan bekerjasama dengan Pas, kita masuk dan memberikan penerangan.

Hubungan Abim dan Pas sudah tidak menjadi rahsia lagi, mungkin sebelum ini orang melihat Anwar Ibrahim dengan Abim, tetapi kenapa orang tidak melihat Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan arwah Datuk Abu Bakar Chik dengan Abim.

Sudah tentu juga kita tidak boleh lupakan bahawa arwah Datuk Fadhil Noor juga bekas pimpinan Abim, itu yang membuatkan Abim itu unik dan kita terus berhubung dengan semua pihak.

Begitu juga kepimpinan dalam Umno yang suatu ketika dahulu merupakan pimpinan dalam Abim malah kita berbesar hati apabila Abim menjadi satu pertubuhan yang luas rangkaiannya dan kita terus mengekalkan hubungan itu

Hubungan Pas dengan Abim juga terus dikekalkan contohnya bantuan banjir di Kelantan di mana saya sendiri ke kawasan Parlimen Datuk Kamaruddin Jaafar untuk membantu mangsa banjir di sana setakat mana yang kami mampu.

SINAR ONLINE: Apa pendapat Tuan berhubung Barisan Perpaduan Nasional yang diterajui bekas ketua hakim negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan NGO Islam Melayu lain termasuk Perkasa?

AMIDI:  Kita tidak terlibat secara aktif dengan Barisan Perpaduan Nasional itu, namun kami hanya memberikan input kepada Akta Keharmonian Nasional yang menjadi titik pertemuan dua jawatankuasa itu ditubuhkan sebelum ini.

Kita melihat bahawa Melayu itu mestilah dibina penghayatannya terhadap Islam dan Islam mesti dihayati orang Melayu di rantau ini mestilah Islam yang bersifat sederhana

Kita tahu Islam tersebar di kepulauan Nusantara ini dengan wajah yang ramah. Kita juga tidak pernah mendengar pertumpahan darah besar-besaran ketika Islam disebarkan di seluruh Nusantara ini, malah kita juga tidak pernah mendengar dendam antara Muslim dengan bukan Muslim itu berlanjutan ke hari ini di rantau ini.

Ini menunjukkan bahawa Islam dapat disebarkan dengan begitu ramah. Kita berlapang dada dengan perkara itu dan Barisan Perpaduan Nasional mempunyai pendekatan tersendiri dan Abim juga tersendiri sekali gus ia dapat menguntungkan umat dan kita juga harus menjaga adab perbezaan pandangan.

SINAR ONLINE: Apakah pendirian Abim berhubung isu penghinaan dan konflik agama yang kian menular sejak akhir-akhir ini?

AMIDI: Kita melihat perkara ini kepada dua sudut, yang pertama ialah orang bukan Islam tidak memahami kedudukan ataupun sensitiviti agama yang ada pada orang Melayu dan kita hendak menunjukkan orang Melayu itu adalah Islam, ini adalah satu kegagalan. Sebab itu perkara yang tidak pernah dipertikaikan dahulu, kini perkara itu mula dipertikaikan.

Kedua ialah kejahilan orang Islam sendiri terhadap agamanya dan kejahilan itu bukan sahaja dari sudut konsep bahkan dan falsafah, dalam masa sama kejahilan itu juga perlu dilihat bagaimana orang Islam itu bersikap apabila mendepani sesuatu perkara.

Kita dapat membezakan antara perkara usul dan furuk, sebagai contoh saya sendiri pernah diasak berkaitan dengan isu “I Want To Touch A Dog” yang mana kalau kita tengok isu ini ia berkaitan dengan perbezaan pandangan ulama berkaitan dengan masalah fekah itu sendiri.

Tetapi ada pandangan yang cuba untuk melagakkan perkara ini untuk meragukan keimanan seseorang dengan label yang agak keterlaluan seperti liberal, plural dan sebagainya yang mana jika tidak dikawal, mengakibatkan kita dengan mudah meragui keimanan seseorang.

Perkara ini juga dititikberatkan oleh Rasulullah SAW yang menekankan umat Islam perlu berhati-hati apabila kita ingin melemparkan tuduhan kafir kepada seseorang kerana ia akan mengaitkan banyak perkara termasuk hubungan suami isteri, harta pusaka dan juga persoalan pengurusan jenazah. Kita perlu berhati-hati dengan perkara ini dan jangan terlajak kepada sempadan yang menjerumus kepada sikap yang taksub dan melampau.

SINAR ONLINE: Apa pandangan tuan berhubung keperluan Akta Hasutan apabila Pengarah Eksekutif Lwayer of Liberty, Eric Paulsen mendakwa Jakim mempromosikan keganasan menerusi Khutbah Jumaat?

AMIDI: Abim berpandangan bahawa perkara ini adalah sesuatu yang kabur dan sukar kerana hanya berdasarkan kepada Twitter dengan satu ayat yang pendek.

Kalau kita baca ia bagaikan satu andaian atau tuduhan yang tidak berasas sedangkan kita sendiri hadir untuk menunaikan solat Jumaat seperti tahun lepas 52 kali kita tidak dengar khutbah yang menanamkan kebencian terhadap bangsa lain.

Saya mohon dalam isu ini dikendalikan dengan tidak mementingkan sensasi kerana sekarang ini setiap perkara apabila disensasikan, maka ia akan mudah untuk mendapat perhatian dan kadangkala perhatian itu terlebih dan sebagainya.

Kemudian keperluan terhadap Akta Hasutan ataupun Rang Undang-undang Keharmonian itu, Abim sentiasa melihat perkara itu mestilah berteraskan keadilan dan bagaimana ia dilaksanakan.

Saya kira mereka terdahulu yang menggubal Akta Hasutan, sudah tentu mempunyai niat murni untuk menjaga keharmonian dan memelihara perpaduan dalam negara. Antara perkara yang ditekankan mestilah tidak boleh menyentuh hal keistimewaan orang Melayu, Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa kebangsaan dan sebagainya.

Timbul beberapa persoalan apabila pendakwaan yang kita merasakan perkara itu perlu kena tetapi tiada tindakan daripada pihak polis sendiri sekali gus ia menimbulkan kesangsian dalam kalangan masyarakat bahawa Akta Hasutan itu digunakan untuk kepentingan pihak tertentu.

Saya mohon perkara ini dilakukan dengan sebaiknya sebelum masyarakat hilang kepercayaan kepada pelaksana undang-undang, apabila perkara itu terjadi, ketika itu sudah terlambat untuk kita membetulkan keadaan.