Jumaat, 12 Disember 2014

'Permohonan suaka beri imej buruk pada negara'

MALAYSIAKINI


 


Peguam Kanan Datuk S Ambiga berkata, permohonan suaka politik oleh aktivis Ali Abdul Jalil dan penulis blog kontroversi Alvin Tan memberi imej buruk kepada negara ini.

Ini kerana, jelas beliau, dengan permohonan suaka politik itu, ia memberi gambaran bahawa Malaysia tidak dapat memberi jaminan keselamatan kepada seseorang yang memberikan pendapat mereka.

"Ia bukan persoalan tentang pilihan. Tetapi lelaki muda ini melarikan diri kerana dia takut dengan kehidupan dia.

"Dan itu menjadi asas kenapa dia mendapat suaka politik. Dan sebenarnya, suaka politik yang diberikan kepada mereka, memberi gambaran buruk kepada (negara) kita.

"Kerana ia bermaksud, kita tidak menyediakan lelaki muda ini satu tempat yang selamat di mana mereka boleh memberikan pendapat.

"Maka, ia bukanlah persoalan sama ada mereka mempunyai kebebasan untuk meninggalkan negara ini atau tidak, tetapi mereka rasa mereka sudah tidak ada pilihan," katanya semasa berucap di forum 'Freedom of Expression', semalam.

Selain itu, Ambiga berkata, kenyataan  Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin yang "mengkritik" Ali yang mendapat kad suaka politik juga adalah tidak wajar.

Katanya, pihak kerajaan sepatutnya bertanya kepada diri mereka sendiri mengapa dua individu terbabit perlu mendapatkan suaka politik berbanding tinggal di negara sendiri.

"Selain daripada kerajaan mengkritik mereka, mereka sepatut lihat kepada proses negara kita dan bertanya, kenapa dua lelaki ini merasakan tidak selamat berada di negara ini dan terpaksa melarikan diri dan dapatkan suaka politik.

"Untuk dapatkan suaka politik bukan mudah. Persoalannya sekarang bukan bila dia sudah melarikan diri perlu jauhkan diri tetapi persoalannya ialah kenapa mereka perlu jadi sebegitu. Dan saya rasa kerajaan perlu tanya soalan itu," katanya lagi.

September lalu, Alvin ke Amerika Syarikat bagi mendapatkan suaka di negara itu selepas dia bersama bekas teman wanitanya Vivian Lee didakwa di bawah Akta Hasutan 1948.

25 Oktober lalu pula, Ali melarikan diri ke Sweden untuk mendapat suaka politik kerana bimbang dengan keselamatannya selepas empat kali ditahan dan didakwa mengikut Akta Hasutan. Ali bagaimanapun telah mendapat kad suaka politik dari negara itu.

Isnin lalu, pasport mereka telah ditarik kembali oleh kerajaan Malaysia.

Tiada ulasan: