Najib berucap pada Perhimpunan Agong Umno 2014 di PWTC, Kuala Lumpur hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM  
Najib berucap pada Perhimpunan Agong Umno 2014 di PWTC, Kuala Lumpur hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
KUALA LUMPUR - "Parti Umno tidak bersalah, parti Umno tidak berdosa. Sebaliknya, yang bersalah dan yang sering berdosa itu adalah diri kita," tegas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jelasnya menerusi ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno, kelalaian ahli Umno sendiri mempertahankan parti menyebabkan realiti politik Umno berubah.

"Benarlah cendekiawan menyebut, ‘for evil to triumph, good men do nothing’. Malah menurut para ilmuwan, kata-kata ini boleh disesuaikan dengan beberapa hadis antaranya oleh hadis Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Abu Daud.

"Maksudnya, sekalipun kita di pihak yang benar, tapi jik hanya duduk berdiam dan tidak melakukan apa-apa, musuh akan bermaharajalela dan makin menjadi-jadi," katanya.

Mengulas lanjut, ujar Perdana Menteri, natijahnya, ramai orang Melayu, Bumiputera, dan masyarakat Malaysia umumnya akan bersangka buruk dengan perjuangan murni parti.

"Orang-orang Umno tidak perlu apologetik, orang-orang Umno tidak perlu berasa segan silu jika ramai pihak yang cuba memperlekeh, mencemuh kononnya parti ini sudah tidak relevan lagi.

"Hakikatnya, jangan sesekali kita lupa, dalam perhimpunan-perhimpunan yang bersejarah seperti inilah kementerian-kementerian mengatur langkah strategik demi kepentingan Melayu dan Bumiputera, di perkumpulan sebeginilah institusi-institusi Melayu serta Bumiputera seperti UiTM dimartabatkan," katanya lagi.

Oleh itu beliau menyeru kepada seluruh pihak memainkan peranan masing-masing dalam meneruskan perjuangan agar matlamat parti dapat diteruskan pada masa hadapan.