Sabtu, 29 November 2014

Harga Petrol Dijangka Turun Tiga Atau Empat Sen Seliter





DETIK DAILY


KUALA LUMPUR: Pengguna tempatan berharap bukan sahaja harga petrol lebih rendah, malahan caj pengangkutan serta barangan dan perkhidmatan lebih murah berikutan penurunan harga minyak di pasaran global dan pemansuhan subsidi bahan api bermula Isnin ini.


Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Alias Ahmad berkata, sememangnya dijangka berlaku penurunan pada harga minyak dalam tempoh terdekat.

"Kami sedang melakukan pengiraan purata harga pasaran untuk RON95 dan diesel pada November dan akan menggunakan angka itu untuk menetapkan harga baru pada Disember.

"Berasaskan kepada trend pasaran ketika ini, mungkin ada penurunan antara tiga atau empat sen," katanya.

Bagaimanapun, Presiden Persatuan Pemilik Lori Pan-Malaysia, Jong Foh Fit berkata, terpulang kepada pengusaha secara individu sama ada mahu menurunkan fi atau tidak.

"Berdasarkan peruntukan dalam Akta Persaingan Malaysia, pengusaha tidak boleh dipaksa untuk menurunkan harga," katanya.

Presiden Persatuan Pengusaha Bas Pan-Malaysia, Datuk Mohamad Ashfar Ali pula berkata, harga minyak akan hanya turun jika kerajaan membenarkan pengusaha untuk menetapkan harga tiket.

Beliau berkata, dengan harga siling bas ketika ini, pengusaha tidak mampu untuk meletakkan harga lebih rendah walaupun berlaku penurunan harga minyak di pasaran.

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar yang turut memberi maklum balas berkata, pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan Persatuan Pengusaha Bas Pan-Malaysia untuk membincangkan berhubung harga tiket.

Bagi Ketua Pengarah Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk Paul Selvaraj pula, katanya, penurunan harga minyak perlu diiringi dengan caj pengangkutan dan harga barangan serta perkhidmatan yang lebih rendah.

"Sebelum ini, sering kali timbul masalah di mana peniaga menaikkan harga setiap kali kerajaan menurunkan subsidi minyak, jadi kali ini kami mengharapkan reaksi bertentangan berlaku," katanya.

Bagaimanapun, kata-kata pihak Fomca itu disanggah Ashfar sambil menjelaskan purata penggunaan diesel bas ekspres adalah antara 6,000 hingga 7,000 seliter sebulan, di mana 2,880 liter dibeli pada harga subsidi RM1.88 setiap liter.

"Baki minyak itu perlu dibeli pada kadar runcit biasa," katanya.

Tiada ulasan: