MALAYSIAKINI
Pendebatan antara wacana Islam progresif dan Islam murni adalah perkembangan pendebatan yang sering menuntut penjelasan.
Sebagai contoh, perkembangan dua kelompok aliran ini yang berpusat
kepada pendebatan permasalahan Al-Quran dan Sunnah dan bagaimana wacana
tersebut harus dihidupkan.
Fenomena pendebatan kelompok aliran yang menuntut kepada pemurniaan teks
suci Quran ini secara tidak langsung ia akan menuntut kepada
pentakrifan idea 'al-ruju’ (kembali) iaitu merujuk kepada Quran
dan Sunnah yang boleh menghasilkan dua pandangan keagamaan yang saling
berlawanan iaitu regresif dan progresif.
Kebimbangan ini bagaimana menarik untuk melihat perkembangan yang
terjadi di Indonesia khususnya antara kaitan langsungnya wacana
demokrasi dan bagaimana idea progresif itu berkembang kemudian telah
dinyahkan melalui pendekatan perkembangan wacana idea konservatif.
Sebagaimana kerisauan ini, perkara ini telah menuntut salah seorang
pengkaji di Indonesia Martin van Bruinessen menjelaskan perkembangan ini
terjadi setelah perubahan iklim politik akhirnya menuntut wacana yang
mengembalikan kembali idea konservatif daripada permulaan wacana
konservatif.
Kemudian dipindahkan perkembangan ide Islam liberal dan progresif lalu
titik akhir mengembalikan balik idea konservatif itu bermula ketika
sekitar tahun 2005.
Inilah fenomena wacana idea yang berlaku kepada Muslim Indonesia
sehingga pendukung kelompok wacana Islam progresif atau liberal ini
ditolak dan difatwakan sesat haram oleh Majlis Ulama Indonesia (MUIN)
bahawasanya idea tentang sekularisme, pluralisme, dan liberalisme ini
agama yang bertentangan dengan Islam.
Perkara ini dinyatakan beliau adalah pertembungan tentang konflik
perkembangan kontemporari Islam Indonesia dan kembalinya konservatif
awal abad 21.
Kelompok yang mendakwa membawa idea Islam murni ini seringkali mengutuk
dan memberi ancaman dengan mengambarkan idea yang bertentangan mereka
ini dianggap sebagai virus atau perosak.
Gambaran ini ditujukan kepada kaum liberal yang membawa ajaran yang
bertentangan oleh mereka iaitu kaum yang menjaga kebelangsungan metod
klasik dalam pentafsiran Quran dan mempertahankan superioriti Islam.
Penguasaan puak konservatif
Penentangan mereka kepada idea sekularisme dan pluralisme ini
membuktikan wacana di masa hadapan Islam amat membimbangkan di nusantara
bagaimana idea ini berkembang di Malaysia bahawa kelompok konservatif
ini sering menguasai kuasa, wacana dan memberi ancaman kepada ajaran
yang bertentangan baginya.
Menurut Bassam Tibi, seorang intelektual yang terkenal kelantangannya
perihal wacana Islamis, bahawasanya kegagalan kelompok ini iaitu lebih
tepat menurutnya kaum fundamentalis seperti yang dibahaskannya dalam
tulisannya, 'The Challenge of Fundamentalism Political Islam and The New World Disorder' adalah
disebabkan kegagalan kelompok tersebut dalam memahami pentakrifan dan
penggunaan istilah makna seperti sekularisme dalam keadaan perkembangan
masyarakat muslim hari ini.
Baginya lagi, kelompok ini sering membentuk wacana yang membentuk yang
berpaksikan politisasi agama dalam keadaan wacana yang memberi
kepentingan tujuannya.
Menurutnya lagi, sekularisasi akan menjadi masalah apabila hanya
difahami melalui marginalisasi agama dalam kehidupan harian iaitu
kewujudannya melemahkan lembaga keagamaan dalam masyarakat.
Tetapi sebaliknya, Bassam Tibi mengetengahkan konsep sekularisasi itu
sebagai proses pengembangan sosial iaitu wujud asasnya pemberian
autonomi yang lebih luas terhadap keghairahan perkembangan ilmu
pengetahuan dan teknologi.
Baginya lagi, perkembangan ini membentuk peradaban yang berkehadapan
iaitu islam harus didepolitisasi dan menerima kemajmukan intelektual dan
sekularisme.
Muhammad Arkoun juga dalam lewat wacana sekularisasi dalam perkembangan
ini mengkritik bahawa ia akan mengembalikan warna Islam itu berbentuk
ortodok atas pengertian iaitu melindungi diri dari dominasi hegemoni
barat lalu mengembangkan ajaran Islam yang sempit, eksklusif dan
kekerasan.
Ketidakmampuan kelompok konservatif ini dalam berhadapan kemajmukan
intelektual dan persoalan masa kini memberi kesan besar terhadap proses
pengembangan wacana kemajmukan yang berlaku.
Ulil Abshar Abdalla, sarjana dan pendiri Jaringan Islam Liberal (JIL)
yang kontroversi telah dihalang untuk berdiskusi dibimbangi membawa
aliran yang bertentangan yang dianggap boleh mengundang kepada ajaran
Islam liberal.
Risau yang perlu dicermati
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Persatuan Ulama Malaysia
bertindak membantah kehadiran Ulil Abshar yang diundang untuk
berdiskusi. Perkembangan ini bukanlah perkara baru yang disuarakan Jakim
dalam membantah diskusi dan kebebasan bersuara.
Ada sisi kerisauan yang perlu dicermati dalam menghadapi situasi begini.
Ini harus dicermati sebagaimana yang terdapat dalam renungan yang
mustahak argumen diskusi akal dan pengetahuan di mana telah
diperdebatkan oleh Ziauddin Sardar dalam karyanya Reading The Quran: The Contemporary Relevance of The Sacred Text of Islam.
Menarik untuk dicatat renungan diskusi ini bagaimana beliau telah
mentafsirkan bahawasanya Quran sentiasa digandingkan bersama konsep
"mendengar" melalui penelitiannya dalam surah al-Mulk ayat ke-10 yang
bermaksud:
Dan mereka berkata: "Kalaulah kami dahulu mendengar dan memahami
(sebagai orang yang mencari kebenaran), tentulah kami tidak termasuk
dalam kalangan ahli neraka."
Menurut Ziauddir Sardar lagi, bahawa setiap argumen bernalar memiliki
kontra argumen iaitu kefahaman datang tidak hanya melalui penalaran.
Tambahnya lagi, kita juga di tuntut mendengarkan kontra argumen (hujah
balas atau sanggahan) dan mempertimbangkannya dalam proses penalaran.
Ini menunjukkan bahawa kefahaman sejati bukanlah hanya menuntut kepada
penghujahan yang satu hala tanpa didasari konsep berfikir, melihat dan
mendengar sehingga dicapai di dalam hati untuk berfungsi.
Maka menurut al-Quran, betapa pentingnya pengetahuan didapati melalui
diskusi dan mendengar argumen pihak lain lewat kritik, autokritik dan
kontra kritik.
Mengambil pengajaran Indonesia, sememangnya kita di Malaysia polemik
menuju kepada ketegangan antara kaum dan agama semakin menjadi-jadi dan
kebebasan bersuara semakin dihalang.
Mengenali MUI di era pasca Soeharto, yang menampilkan imej Islam dalam
bentuk 'moderat puritan’ iaitu yang berpegang kepada aliran ortodoksi
Sunni sehingga dekad terakhir telah mengalami perubahan penafsiran yang
lebih puritan dan lebih literalis.
Pergeseran wacana Islam, MUI
Menuju Islam yang puritan ini hasil daripada perkembangan wacana yang
terjadi dalam MUI akhirnya membawa kepada penjelmaan kuasa kawalan Islam
di Indonesia.
Keterlibatannya dalam wacana publik di fasa transisi MUI ini begitu
merisaukan bagi kaum liberalis ini untuk mendapat tempat dalam wacana
ruang awam.
Di fasa transisi ini perubahan wacana MUI tidak lagi tertumpu kepada
pemerintahan sebaliknya menfokuskan hal-hal fundamentalis agama dalam
ranah awam di mana inilah titik tolak kepada keberadaan aliran
konservatif dan puritan agama ini.
Pergeseran wacana dan aktiviti MUI ini harus dilihat latar belakangnya
bagaimana aliran radikali islam berkembang selepas mundurnya Soeharto,
sebagai contoh Front Pembela Islam (FPI) iaitu gerakan fundamentalisme
yang obsesi dalam memberlakukan syariat islam dan penolakannya secara
hitam putih terhadap hal yang berasal dari barat.
Mereka berusaha menerapkan konsep ajaran Islam secara menyeluruh tetapi
gagal memahami metod dan pemahaman mereka dalam teks agama begitu
sempit. Kefahaman sempit dalam memaknai ayat Quran membuktikan kegagalan
FPI dalam bersikap adil dan kompromi dengan agama lain.
Hai ini bukanlah perkara yang baru kepada muslim nusantara antara
Indonesia dan Malaysia, malah semenjak tentangan pihak yang mencabar
autoriti keagamaan dan pengamalan Islam di Malaysia telah menyaksikan
kemunculan idea konservatif ini semakin mendapat tempat dalam wacana
kekuasaan politik Malaysia.
Para konservatif muslim Malaysia masih mengambil jalan kekerasan dan
sekatan untuk melumpuhkan segala aktiviti intelektual yang menggugat
autoriti aliran agama majoriti.
Pemerintah masih tidak berani dalam menghadapi ancaman lewat perbezaan
aliran sebegini. Kerisauan begini, seharusnya kita cermati untuk tidak
menjadikan muslim Malaysia terus dalam keadaan tertutup menerima
perbezaan.
Politik ortodok yang menghalang kebebasan bersuara dan menyekat segala
aktiviti dialog dan intelektual adalah bukan dari sifat muslim yang
baik. Masa hadapan muslim progresif dan idenya tetap mesti diteruskan
dalam membangun muslim peradaban yang tidak membawa kepada muslim
radikal.
Kepecayaan agama didasarkan kepada pilihan bukan keyakinan buta mahupun
kepercayaan tradisi sebaliknya Islam itu berkembang melalui idea
progresif yang menuntut keadaan zaman.
(*) MOHD SYAZREEN ABDULLAH
aktivis Lingkaran Islam Traditional (LIT).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan