Isnin, 20 Oktober 2014

Bukan PAS saja penghalang mengambil Putrajaya




Oleh Subky Latif


JIKA PAS khususnya Presidennya, TG Haji Abdul Hadi dikatakan menyebabkan penyingkiran dan pengantian Menteri Besar Selangor tidak berjalan lancar, boleh diterima, tetapi jika parti itu dan pemimpinnya dijadikan alasan Putrajaya tidak akan dapat dicapai, maka ia adalah satu anggapan yang berlebihan.
    
Pandangan itu, seperti yang dinyatakan oleh seorang penganalisis dari Austrsalia, Chin, adalah seperti kesimpulan sang musang yang melompat beberapa kali untuk mengambil anggur, tetapi gagal, lalu dikatanya anggur itu masam dan ia pun pergi. 

Krisis di Selangor itu bukan kerja satu pihak saja tetapi kelemahan semua pihak. Maka meletakkan kesalahan pada satu pihak bukan langkah yan bijak.
    
Saya tidak bercadang untuk memanjang krisis MB Selangor yang sudah pun selesai. Meneruskan bising tidak menguntungkan sesiapa. Diam adalah bijaksana.
    
Jika benar semuanya mahu Pakatan Rakyat jadi pemangkin mengambil Putrajaya, bukan sekadar hendak kuasa, tetapi mahu menyekat kerja merosakkan di bumi  - Malaysia – berterusan, maka semua pihak tampil ke depan, menyambung  semula kerja-kerja  menjelang PRU13 dulu, seolah-olah krisis di Selangor itu tidak pernah berlaku.
    
Tiada  bijaknya untuk berkata, selagi PAS dipimpin oleh TG Haji Hadi yang dikatakan amat konservatif, dan selagi PAS tidak menukar pemimpinnya, maka jangan fikir ia boleh menyumbang kepada masa depan Pakatan yang cerah.
    
PAS tidak boleh diatur oleh pihak luar. PAS diatur oleh ahli-ahlinya dan parti itu saja yang tahu siapa patut jadi pemimpinnya dan siapa tidak patut jadi pemimpinnya. Jika PAS rasa perlu menukar pimpinannya, ia  sendiri menukarnya, bukan mendengar suruhan orang lain.
    
Setakat ini tiada kebijaksanaannya bagi Pakatan menerima PAS tanpa TG Haji Hadi dan TG Nik Aziz. Parti sekutu wajar terima PAS dengan pekej yang di dalamnya ada tok gurunya. Tiada mungkin parti itu diterima, pemimpinnya tidak diterima. Sama seperti PAS tidak boleh ajar PKR mesti dipimpin oleh orang itu dan orang ini, dan tidak mungkin PAS boleh suruh DAP tukar pemimpinnya.
    
Mungkin TG Haji Hadi dilihat terlalu konservatif kerana tidak sekata tentang isu Menteri Besar itu. Tetapi  mengapa semua tidak melihat apa yang TG Haji Hadi buat mengajak sekalian pak lebai dalam PAS menerima Lim Kit Siang dalam bentuknya ada dan membawa DAP ke kampung-kampung dengan perjuangannya yang ada? Mengapa semua tidak melihat kesediaan TG Haji Hadi pergi ke gereja yang diceroboh dan berjumpa dengan paderinya?
    
Mengapa semuanya tidak melihat tentang pencerahan TG Haji Hadi dalam isu-isu yang membabitkan agama Islam dan lain-lain agama seperti kalimah Allah, kehadiran bukan Islam ke kawasan masjid yang jauh lebih ke depan dibandingkan dengan imam-imam Umno.
    
Jika dibandingkan TG Haji Hadi dengan setengah ulama di luar PAS termasuk sekalian para mufti, dalam hubungannya dengan masyarakat berbilang kaum, maka jelaslah beliau seorang yang terbuka dan keterbukaannya adalah luar biasa yang sesetengah ahli PAS tidak terfikir keadaan yang begitu.
   
Jika dia konservatif adalah dalam  urusan peribadatan dan menjaga kesucian Islam tetapi tidak pula sampai tidak boleh berkawan dan bertahaluf dengan  orang bukan Islam. Kita sukar bertemu ulama yang lebih terbuka selain daripada beliau. Kita boleh lihat hampir setiap bulan beliau berasa sepentas dengan Kit Siang atau Guan Eng.
    
Ketika ROS cuba menghalang DAP menggunakan lambang Roket dalam  pilihan raya, TG Haji Hadi dan Majlis Syura membenarkan lambang PAS diguna DAP.
   
Cuma TG Haji Hadi berbeza pandangan dalam isu MB Selangor. Jika itu alasan beliau tidak boleh diterima oleh sekalian penyokong Pakatan, maka semuanya marahkan pijat-pijat, bakar kelambu dan kail.

1 ulasan:

tok janggut berkata...

Hj. Hadi tak konsistant...mmalukn saje. Pemimpin trtinggi parti Islam kena tunjuk akhlak Islam, supaya dia dijadikn contoh..ini kdg2 maaf cakap, macam samseng..