Tan Sri Musa Hassan
 
 
 
SHAH ALAM - Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menggambarkan kepada kerajaan agar terlebih dahulu mewartakan Akta Keharmonian Nasional sebelum menghapuskan Akta Hasutan.

Katanya, sebelum runtuhkan rumah lama bina dulu rumah baru yang lebih kukuh supaya penghuni rasa selesa, selamat dan juga digeruni petualang.

"Undang-undang baharu yang digubal banyak kelemahan contoh Akta Perhimpunan Aman 2012, mereka dapat melepaskan diri dari tuduhan alasan 'human rights'," katanya di laman mikro
Twitter
miliknya @TSMusaHassan hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas saranan kerajaan yang akan menghapuskan Akta Hasutan dan menggantikannya dengan Akta Keharmonian Nasional 2012.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan Kabinet se­­laku badan yang bertanggungjawab memuktamadkan akta baharu, ia akan mengambil kira soal Islam sebagai agama Persekutuan, hak keistimewaan orang Melayu dan juga institusi diraja sebelum akta itu digubal.

Mengulas kepada kenyataan beberapa pihak mengatakan Akta Hasutan adalah lapuk atau terkebelakang, Musa berkata, dalam kamusnya tiada istilah undang-undang lapuk.

"Jika kita anggap undang-undang lapuk, adakah al-Quran juga lapuk dan patut diganti baru," katanya lagi.