vep
 
 
 
SHAH ALAM - Sinar Harian selaku pelopor wacana ilmiah sekali lagi menganjurkan Wacana Sinar Harian Siri ke-30 bertajuk VEP: Apa Tunggu Lagi? untuk memberi ruang kepada masyarakat bagi berbahas dan berbincang mengenai isu hangat ini.

Isu ini mula menjadi buah mulut orang ramai apabila kerajaan Singapura mula melaksanakan bayaran lebih tinggi untuk kenderaan dari Malaysia memasuki Singapura bermula 1 Julai lalu.

Bermula daripada episod itu, rakyat Malaysia mula bersuara bagi mengenakan kadar yang 'lebih kurang' bagi kenderaan mereka memasuki Malaysia.

Namun 'suara' itu masih belum dapat dilaksanakan, jadi pentas wacana ini diharap menjadi medan untuk meleraikan suara tersebut.

Bersama-sama moderator terkenal Dr Maszlee malik serta panelis yang tidak kurang hebatnya iaitu Ketua Pemuda Umno Johor, Hahasrin Hashim, Pengarah Polisi DAP Johor, Wong Shu Qi, Pengerusi Sukaguam, Datuk Khairul Anwar Rahmat dan Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat kami bawakan  untuk meleraikan isu ini.

Bagi menghangatkan pentas wacana kali ini dan bersesuaian dengan pemilihan tajuk, buat julung kalinya ianya berlangsung di luar lembah Klang iaitu akan diadakan  di Johor bertempat di Dewan Utama Kompleks Komuniti Tan Sri Mohamed Rahmat Tampoi Johor pada 4 September 2014 bermula jam 2:45 sehingga 5:00 petang.

Masuk adalah  percuma dan sebarang maklumat terkini mengenai wacana ini anda boleh hubungi Laila (019-3310211), Hanafiah (019-321200) atau Mohd Fazli (019-2808492).

Pada 1 Julai lalu, Singapura menaikkan kadar bayaran bagi VEP kepada S$35 aripada S$20 sehari, manakala bayaran bagi GVP pula dinaikkan kepada S$40 daripada S$10 bagi setiap bulan.

Langkah itu tidak melibatkan bas dan teksi. Waktu dikenakan bayaran bagi VEP tidak berubah iaitu dari 2 pagi hingga 12 tengah hari pada hari biasa sepanjang musim cuti sekolah di negara ini pada Jun dan Disember dan dari 2 pagi hingga 5 petang pada hari biasa di luar tempoh cuti sekolah.

Bayaran bagi VEP untuk motosikal berdaftar di luar negara tidak berubah iaitu S$4 sehari.