Ahad, 7 September 2014

Taman Hidupan Liar Langkawi jadi tumpuan

WARTA UTARA
 


Tidak ubah seperti mini zoo, destinasi pelancongan ini menempatkan 200 spesies burung, 50 spesies haiwan yang dilindungi dan kira-kira 60 spesies haiwan yang biasa didapati di luar dan dalam negara.

Lokasinya yang terletak tujuh kilometer dari jeti Kuah dan kira-kira 30 kilometer dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi di Padang Matsirat menjadikannya destinasi pilihan pelancong dalam dan luar negara.

Ketua Bahagian Perhubungan Awamnya, Nur Hamzani Hamzah berkata, taman itu dirasmikan pada 24 Disember 2002 oleh Menteri Besar pada masa itu, Datuk Seri Syed Razak Syed Zain.

"THLL ini berkonsepkan mesra alam yang mana pengunjung boleh mendekati burung ketika berada di dalam sangkar gergasi kerana kebanyakannya telah dijinakkan oleh kakitangan kami yang terlatih," katanya ketika ditemui di Wildlife Park di Belanga Pecah, di sini baru-baru ini.

Selain itu, kata beliau, pengunjung juga berpeluang memberi makanan kepada burung dan beberapa haiwan liar lain.

"Ia pasti menjadi pengalaman yang menarik dan tidak dilupakan oleh pengunjung yang datang ke sini," ujarnya.

Terbaharu, ujar Nur Hamzani, pihaknya berjaya membiakkan spesies burung yang merupakan lambang burung kebangsaan negara Uganda yang juga dikenali sebagai burung Raja Mahkota atau nama saintifiknya Grey Crowned Crane.

Kata beliau, dua telur burung itu menetas pada 7 Ogos dan 8 Ogos lalu.

"Ini merupakan kali kedua kita berjaya membiakkan burung yang hampir pupus ini yang mana kali pertama kira-kira setahun lalu," katanya.

Kata beliau, jangka hayat burung itu boleh mencecah sehingga 50 hingga ke 60 tahun dan akan bertelur pada musim hujan antara bulan Ogos hingga September.

"Keunikan burung ini adalah pada mahkotanya yang merupakan lambang kemegahannya yang tersendiri," ujarnya.

Sementara itu, Pembantu Penyelidikan dan Pembiakan THLL, Muhamad Fuad Abdullah memberitahu, beliau perlu memantau anak burung yang baru menetas itu dengan lebih teliti.

"Selain itu, kami juga perlu memastikan telur-telur burung ini yang disimpan di dalam mesin inkubator berada di dalam suhu antara 37 darjah Celsius hingga 38 darjah Celsius.

"Kita juga perlu pastikan kelembapan yang sesuai di mana telur yang dijangka akan menetas lebih kurang tiga hari lagi akan memberi reaksi dengan bergerak-gerak apabila pekerja di sini bersiul seperti burung," katanya.

Selain itu, kata beliau, penjagaan makanan juga amat penting yang mana pemakanan berzat dan berprotein perlu diberi kepada burung itu setiap hari.

Dalam pada itu, Ketua Pentadbiran di situ, Mazni Sahadan berkata, pihaknya akan berusaha untuk memperbanyakkan lagi spesies burung itu sebelum ia pupus.

"Kami akan menjadikan tempat ini sebagai lambang kebanggaan kepada bandar pelancongan ini," tambahnya.

Sementara itu, pengunjung dari Alor Setar dekat sini, Wan Alina Ibrahim, 35, berkata, pengalaman memberi makan ratusan burung di sangkar gergasi memberikannya satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

"Burung-burung hinggap di tapak tangan kami ketika kami mahu memberikannya makan selain kami juga berpeluang mengambil gambar secara percuma," katanya.

Ujarnya lagi, lawatan ke taman tersebut menjadi lebih bermakna apabila kakitangan THLL sentiasa menerangkan tentang hidupan dan keunikan taman itu.

Seorang lagi pengunjung, Ahmad Abu Bakar, 39, dari Pulau Pinang pula berkata, dia berasa tenang apabila melihat landskap yang menghijau dengan bunyi kicauan burung di taman berkenaan.

Pelancong dari Perancis, Jean Marcell, 63, pula berkata, kunjungan di taman itu akan diingati selama-lamanya dan dia pasti akan berkunjung semula ke Malaysia nanti.

"Burung-burung di sini sangat jinak dan saya amat menyukainya," katanya.

THLL dibuka setiap hari bermula pukul 8.30 pagi sehingga pukul 6 petang.

Harga tiket bagi pelancong asing adalah RM33 bagi dewasa manakala RM18 bagi kanak-kanak berusia tiga tahun hingga 12 tahun.

Bagi pemegang Mykad pula RM15 untuk dewasa dan RM10 untuk kanak-kanak.

Mereka juga menawarkan harga yang istimewa bagi golongan warga emas iaitu dengan bayaran RM10 dan untuk keterangan lebih lanjut anda boleh layari laman web www.langkawiwildlifepark.
com
.

Tiada ulasan: