Ahad, 14 September 2014

PM Najib Mesti Dengar Cakap Idris Jalal

Oleh Zainuddin Maidin


PEDULIKAN  SUARA PELAMPAU MELAYU, UMNO BODOH DAN ISLAM BIGOT


Perdana Menteri Datuk Seri Najib mesti dengar suara Idris Jala yang membantah tindakan untuk menuduh seorang pensyarah UM, Azmi Sharom di bawah Akta Hasutan 48.

Najib mesti dengar cakapnya kerana dia adalah Menteri Kabinet yang berpengaruh di dunia kewangan, telah disenaraikan oleh Bloomberg di antara 50 tokoh the most influential di bidang Koporat Bank dan sebagainya di dunia.

Jangan pedulikan suara orang Melayu, jangan pedulikan suara orang UMNO, jangan pedulikan suara orang Islam kerana jika tekanan membantah tindakan di bawah Akta Hasutan 48 telah semakin hebat terutama dari Guan Eng yang mak hamun i KPN, Ambiga, siswa bukan Melayu dan ramai lagi tidak didengar, maka populariti Datuk akan merudum.

Najib mesti  dengar cakap mereka jika tidak mahu hilang populariti  di kalangan bukan Melayu dan dunia antarabangsa. Sekarang semua polisi termasuk politik mesti disesuaikan dengan semangat globalisasi dan bukan lagi glocal.

Jika berani memulakan tindakan di bawah tekanan, maka mengapa tidak berani pula menarik balik semua tindakan di bawah tekanan. Pergi jahanam dengan suara semua orang Melayu, orang UMNO,Perkasa, Isma dan suara suara  NGO Melayu lainnya. Ini semua suara ekstremis, bigot, bodoh, sempit dan tidak setaraf dengan pemikiran Western Liberalisme Datuk.

Jika ISA pun ditarik balik dengan cara persendirian maka apalah perlu dicadangkan dulu pindaan sehingga timbul perbahasan dan berbagai tekanan terhadap Akta Hasutan 48. Bukalah lagi apa nak buka. kita mesti bebas sebebasnya. 

Idris Jala: Azmi Sharom should not have been charged


PETALING JAYA: A Cabinet Minister has expressed his dis
agreement over the sedition charge against Universiti Malaya law lecturer Prof Azmi Sharom.
"Azmi Sharom should not (have) be(en) charged with sedition. Academic freedom is required in pursuit of knowledge," Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Idris Jala said on his Twitter account on Saturday.
"Malaysia must continue to pursue the path of moderation.
"Constructive criticism (or) dissent should be allowed, as long as it does not create a serious fault-line in the social fabric of our society," he tweeted.
Azmi, a columnist for The Star, was charged on Sept 2 with sedition over comments made on an online portal regarding the 2009 Perak crisis.
He claimed trial after being charged under Section 4(1)(b) and Section 4(1)(c) of the Sedition Act 1948- Star online..

Tiada ulasan: