Jumaat, 12 September 2014

PKR: Sepatutnya sedia kertas alternatif UPSR

MALAYSIAKINI


 


Naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar berkata kementerian sepatutnya sudah menyediakan kertas ujian alternatif bagi peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dalam menghadapi kes kebocoran kertas peperiksaan.

Katanya, ia akan dapat memastikan peperiksaan berjalan lancar dan tidak perlu ditunda seperti yang berlaku dalam kes kertas Science UPSR, yang sepatutnya diduduki oleh para pelajar hari ini.

“Penangguhan peperiksaan adalah suatu penganiayaan kepada anak-anak sekolah yang bertungkus-lumus membuat persediaan untuk peperiksaan tersebut; termasuklah keluarga mereka yang terkesan.

“Kementerian Pendidikan dan Lembaga Peperiksaan sepatutnya telah lebih bersedia dalam menangani kemelut ini dan dengan serta-merta mempamerkan kebertanggungjawaban yang menyeluruh dalam menjawab, menyiasat dan maklum balas berkala kepada umum berkait sebarang dakwaan kebocoran (kertas peperiksaan),” katanya.

Langkah itu akan mengelakkan dari mengganggu tumpuan para pelajar yang akan menduduki peperiksaan, katanya lagi merujuk kepada keputusan kerajaan menunda tarikh peperiksaan bagi kertas tersebut pada 30 September.

“Kementerian Pendidikan bersama Lembaga Peperiksaan perlu bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kebocoran ini.

Syak kebocoran kertas peperiksaan lain

“Permohonan maaf tidak memadai; dan sebuah pasukan sepatutnya dibentuk untuk mengenalpasti sumber kebocoran - dengan telus dan bertanggungjawab,” katanya yang merujuk kepada permohonan maaf oleh menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam.

MP Lembah Pantai itu berkata, lembaga tersebut sepatutnya sudah merangka pelan kecemasan seperti yang diamalkan di United Kingdom apabila satu kertas peperiksaan untuk ujian A-Level pada Jun 2006.

“AQA (Assessment and Qualifications Alliance) telah memberikan set soalan alternatif untuk digunakan dalam peperiksaan A-Level di United Kingdom apabila didapati set soalan asal dalam peperiksaan Pengajian Perniagaan telah bocor,” katanya.

Sementara itu, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dalam kenyataannya bimbang lebih banyak kertas ujian UPSR yang turut dibocorkan.

Malah, kejadian kebocoran kertas peperiksaan bukanlah fenomena baru dalam peperiksaan awam di negara ini, kata presiden persatuan itu, Mohammad Fazril Mohd Saleh dalam kenyataannya.

“Tindakan Lembaga Peperiksaan untuk menarik semula soalan peperiksaan mata pelajaran Science 018, 028, 038 yang bocor ini merupakan suatu tindakan yang betul dan wajar walaupun kemungkinan besar banyak lagi soalan peperiksaan bagi mata pelajaran lain juga turut bocor di media sosial.

“Kami juga percaya, sekiranya satu kertas peperiksaan telah bocor soalannya, maka tidak mustahil untuk kebocoran soalan berlaku untuk kertas-kertas peperiksaan yang lain,” katanya.

Beliau juga menuntut agar siasatan dijalankan dan tindakan dikenakan ke atas pihak terbabit.

Tiada ulasan: