Khamis, 4 September 2014

Pencarian Baki Mangsa MH17 Tetap Diteruskan

Hafiz Roslan


alt


 
KUALA LUMPUR  - Pencarian jenazah mangsa tragedi pesawat Malaysia Airlines MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine tetap akan diteruskan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, semua tragedi tidak terduga yang menimpa negara seperti pencerobohan di Lahad Datu termasuk kehilangan pesawat MH370 dan MH17

"Kes MH17 merupakan konflik geopolitik yang sengit, kita tidak ada kena mengena dengannya apabila kita menjadi mangsa kepada tercetus pertelingkahan itu.

"Dalam menghadapi ujian besar itu, maka saya telah mengambil langkah yang tidak konvensional, saya sedar misi utama mestilah untuk mengenal pasti apakah yang telah berlaku kepada pesawat di samping membawa balik jenazah mangsa tanpa niat mencampuri geopolitik yang berlaku di negara itu atau memihak kepada mana-mana pihak," katanya dalam perutusan khas kepada peserta Forum Perpaduan Negara di Pusat Latihan Polis (PULAPOL) di sini, hari ini.

Dalam pada itu beliau turut memberi jaminan kepada rakyat bahawa kerajaan kekal komited terhadap falsafah 1Malaysia dan akan memastikan setiap warga negara ada tempat di bumi Malaysia.

"Sebagai sebuah negara, kita perlu saling bekerjasama dan menerima perbezaan kita demi masa depan negara. Kita perlu terus menghormati perbezaan kita dan mempertahankan cara hidup kita.

"Majoriti rakyat Malaysia yang mengamalkan kesederhanaan dan membisu selama ini perlu lantang bersuara untuk didengari," katanya.

Tiada ulasan: