Rabu, 3 September 2014

MH17: Abu Mayat Sanjid Dilepas Ke Laut

MSTAR ONLINE


Dua ahli keluarga mendiang Sanjid Singh Sandhu menerima abu mendiang sejurus Helikopter EC725 mendarat di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Machang Bubuk pada Selasa.
 
 
 
GEORGE TOWN: Pramugara pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17, Sanjid Singh Sandhu, 41, 'disemadikan' hari ini apabila abu mayatnya dilepaskan ke laut berhampiran Pulau Rimau di sini.

Bekas abu mayat Sanjid yang dibawa dari kediaman keluarganya di Bukit Mertajam, Seberang Perai Tengah tiba di jeti Jabatan Laut Wilayah Utara, Batu Uban di sini pada pukul 9.40 pagi Rabu.

Mengiringi abu mayat pramugara itu bapa mendiang, Jijar Singh, 71, isteri mendiang Tan Nee Gok, 43, dan anak tunggal pasangan itu Hans Singh Sandhu, 10, serta sanak saudara.

Turut hadir Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk A.Thaiveegan dan exco kerajaan negeri Jagdeep Singh Deo serta Phee Boon Poh.

Abu mayat Sanjid dibawa menaiki bot polis marin Jabatan Laut Wilayah Utara dan ditabur di kawasan laut diikuti dengan bunga mawar putih. Upacara itu selesai pada pukul 10.25 pagi.

Semalam, bekas abu mayat Sanjid bersama pasangan suami isteri Loh Yan Hwa dan Fan Shun Po tiba di Pulau Pinang dan diberi istiadat penghormatan.

Sanjid adalah antara 298 penumpang dan anak kapal yang terkorban apabila pesawat Malaysia Airlines MH17 yang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ditembak jatuh di timur Ukraine, pada 17 Julai.

Sejumlah 43 rakyat Malaysia berada di dalam pesawat Boeing 777-200 itu dan setakat ini 32 mangsa tragedi warga Malaysia telah dikenal pasti dengan 31 daripadanya dibawa pulang ke tanah air.

Sementara itu, Thaiveegan ketika ditemui selepas upacara itu berkata bapa mendiang mengucapkan terima kasih kepada polis dan semua yang terlibat dalam proses membawa pulang anaknya ke tanah air sehingga selamat disemadikan.

Beliau berkata Jijar menyifatkan penghormatan yang diberikan terhadap anaknya itu sebagai sesuatu yang luar biasa.

"Bapa mendiang mengatakan ini adalah satu penghormatan yang luar biasa. Pertama kali orang awam diberikan penghormatan sedemikian rupa. Beliau mengucapkan terima kasih kepada polis dan orang ramai kerana banyak membantu," katanya.

Tiada ulasan: