Isnin, 1 September 2014

LGE tanya IGP, 'bila pula saya akan ditangkap'

MALAYSIAKINI


 


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sedang memikirkan bila pula polis akan mencarinya berhubung isu Unit Peronda sukarela (PPS), terutama selepas 156 anggotanya ditahan semalam.

"Mungkin saya perlu bertanya, 'Bilakah saya akan ditangkap?' Saya sedang menunggu beliau (Ketua Polis Negara (IGP), Tan Sri Khalid Abu Bakar)," kata Lim kepada pemberita di luar Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut pagi ini, di mana anggota PPS sedang ditahan sementara menunggu perintah mereka direman dari Mahkamah Majistret hari ini.

Lim berkata kerajaan negeri tidak akan tunduk kepada "ancaman" IGP selepas beliau mengarahkan polis Pulau Pinang menangkap anggota PPS, termasuk ahli exco negeri Phee Boon Poh, selepas mereka menyertai perarakan hari Kemerdekaan di di Esplanade semalam.

"Kami berani bukan kerana kita kuat, kita lemah. Lihatlah, saya berada
di ibu pejabat polis sehingga selepas jam 3 pagi merayu supaya anggota wanita dan warga emas dibebaskan kerana mereka tidak melakukan sebarang kesalahan," kata Lim.

"Jadi, kita tidak mempunyai kuasa seperti IGP. Tetapi, walaupun jika kita lemah, kita tidak akan tunduk kepada ugutan, kerana satu prinsip, kebenaran," katanya.

"Kami berani kerana kita benar. Saya tahu beliau sangat berani kerana beliau mempunyai kuasa. Saya mengucapkan tahniah kepada beliau. Syabas!" kata Lim berseloroh.

Lim kemudiannya mencabar Khalid untuk berdebat secara terbuka mengenai isu PPS, dan bertanya sama ada IGP "berani" untuk menghadiri sesi tersebut.

Beliau bertanya sama ada Khalid bersedia untuk berdebat mengenai kenyataan IGP itu yang dimenurut Lim adalah tidak bertanggungjawab, serta mengenai penangkapan Phee dan juga pengambilan kenyataan ketua menteri semalam.

Tiada ulasan: