Ahad, 7 September 2014

KTMB dirundung masalah, bakal ikuti jejak MAS?

Oleh Ng Kee Seng


Penerbangan Malaysia (MAS) kesayangan kita telah mendapat perhatian kedua-dua media tempatan dan antarabangsa atas sebab-sebab yang tidak diingini.Kegagalan operasi dan pengurusannya menyebabkan hutang terkumpul yang bernilai lebih daripada RM10 bilion dalam masa 10 tahun, dan MAS kini dalam masalah.

Kerajaan persekutuan, melalui Khazanah Nasional Bhd terpaksa menswastakan MAS dan memberikan sejumlah RM6 bilion untuk menyelamatkan syarikat penerbangan negara yang sedang dirundung masalah itu.

Ini adalah kali keempat sejak tahun 2007, bagi MAS yang berusia 76 tahun. Bukan itu sahaja, 6,000 orang pekerja MAS perlu diberhentikan akibat sebuah rombakan untuk mempertahankan MAS.
Kini, terdapat sebuah lagi mimpi ngeri kewangan yang sedang didedahkan. Ia dikenali sebagai Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) dilaporkan mengesahkan bahawa KTMB telah memecat dua orang pemimpin kesatuan itu, sementara nasib 110 orang lagi staf kereta api masih belum diketahui.

110 orang ini, yang dipercayai telah menerima surat tunjuk sebab dari KTMB, telah mengambil bahagian dalam sebuah piket 9 Mei. Mereka yang dipecat ialah Presiden RUM, Abdul Razak Md Hassan dan timbalannya R. Subramaniam.

Pasangan ini dipercayai telah menerima surat penamatan perkhidmatan mereka dari KTMB pada 29 Ogos. Dua belas ahli RUM lain juga dilaporkan telah dipanggil bagi menghadapi siasatan tatatertib KTMB.

Piket itu disertai oleh kira-kira 700 orang ahli RUM, untuk memberi tekanan kepada presiden KTMB Datuk Elias Kadir supaya berundur.

Audit 2011 menunjukkan bahawa KTMB mengalami kerugian sejumlah RM100 juta, yang meningkat kepada RM280 juta pada 2012.

KTMB mencatatkan kerugian terkumpul bersih berjumlah RM1.45 bilion sehingga 2008 seperti yang dilaporkan, dan tidak dapat membayar balik kos operasi dan pinjamannya, menurut Laporan Ketua Audit Negara 2009.

KTMB telah pun mencadangkan kepada Kementerian Kewangan untuk menukar pinjaman ini kepada ekuiti kerajaan (sebuah lagi permintaan dana bagi menyelamatkannya).

KTMB juga telah mengemukakan rancangan penyusunan semulanya pada April 2009, dan ia telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan pada September 2009.

Pada bulan Februari, media melaporkan bahawa kerajaan telah menolak pengambilalihan operasi KTMB oleh Malaysia Mining Corp Bhd (MMC)-Gamuda Bhd.

Pada Januari, Business Times telah melaporkan bahawa sebuah usaha penswastaan ​​sedang dijalankan oleh MMC (yang dikawal Yayasan Albukhary) dan Gamuda, bagi melaksanakan cadangan pengambilalihan bernilai RM5 bilion.

Walau bagaimanapun, KTMB mempunyai aset dan tanah bernilai kira-kira RM50 bilion!

KTMB yang menjalankan perusahaan menyediakan fret, perkhidmatan antara bandar dan kereta api komuter antara lainnya, telah rugi sejak pengkorporatannya pada bulan Ogos 1992.

Ia dilaporkan berjaya menghasilkan keuntungan antara RM9 juta ke RM15 juta pada tahun 1993 ke 1995, tetapi kemudiannya rugi sekali lagi.

Adakah KTMB sebuah lagi syarikat berkaitan kerajaan yang akan menuruti jejak MAS?

Tiada ulasan: