Isnin, 8 September 2014

'Jangan Derhaka Titah Sultan Kami'

Bariq Ramadhan


alt
 


KLANG- Penduduk Kg. Jawa hari ini menyokong penuh titah Duli Yang Maha Mulia (DYMM), Sultan Sharafuddin Idris Shah AlHaj, Sultan Selangor dalam isu pemilihan Menteri Besar Selangor yang mahukan lebih dua nama calon daripada pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

Mereka yang mewakili suara rakyat Selangor ini turut mengecam tindakan biadap DAP dan PKR yang mengingkari titah Baginda dengan hanya menghantar satu nama calon sahaja iaitu Presiden PKR, yang juga Isteri Ketua Pembangkang, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Pengerusi Kelab Sosial Energetik Selangor, Mohd Khusyairi Abdul Aziz mengingatkan kepada pihak yang tertentu (PR) bahawa penduduk Kg. Jawa tidak akan berkompromi dengan isu kedaulatan raja-raja Melayu dan mahukan laungan "Daulat Tuanku" menaungi rakyat negeri Selangor.

"Kami sebagai rakyat negeri Selangor menyokong penuh kedaulatan raja-raja Melayu dan memberikan sokongan penuh kepada Sultan Selangor.
 
alt
 
"Ada parti politik pada hari ini yang telah berani kurang ajar dan menderhaka kepada raja-raja Melayu," katanya ketika berucap pada perhimpunan Menjunjung Kasih DYMM Sultan Selangor di luar perkarangan Masjid Sultan Sulaiman disini, hari ini.

Katanya, rakyat negara ini tidak boleh melanggar rukun negara dan perlembagaan negara yang telah termaktub sebaliknya perlu menghormati.

"Sebagaimana ia telah termaktub dalam undang-undang dan rukun negara. Raja berpelembagaan perlu kita hormati," katanya.

Sebelum ini, wakil Istana Selangor dilaporkan telah menghantar surat daripada Sultan Sharafuddin Idris Shah ke Ibu Pejabat PKR di Tropicana, Damansara.

Surat itu difahamkan medium rasmi daripada Istana Selangor yang meminta lebih dari dua nama calon untuk 'dinaikkan' sebagai menteri besar seperti kenyataan akhbar yang dikeluarkan pada Selasa oleh pihak istana sendiri.
 
alt
 
Manakala, seorang penduduk Kg. Jawa, Ramli Daud berkata beliau tidak senang sekiranya Wan Azizah memegang jawatan sebagai Menteri Besar Selangor ekoran Wan Azizah akan menggunakan undang-undang yang disifatkan sebagai undang-undang "hutan".

"Kami sebagai rakyat negeri ini tidak rela nenek kebayan menjadi Menteri Besar Selangor. Jika dia menang dia akan menggunakan undang-undang hutan. Kita tidak rela," katanya.

Selain itu, penduduk Kg. Jawa, Misnan Ahmad mengharapkan keputusan yang akan dikeluarkan oleh Sultan Selangor tidak akan dianggap sebagai keputusan oleh parti politik.

"Kami sanggup berkongsi ekonomi tetapi untuk pemimpin nombor satu negeri, kami tidak ada berkompromi.

"Kami mahukan anak Selangor menerajui kepimpinan nombor satu negeri Selangor. Oleh yang demikian, kami menyokong penuh duli tuanku supaya bebas membuat keputusan dan kami memohon keputusan baginda tidak diragui.
 
alt
 
"Semua orang perlu hormat kepada tuanku bahawa hak untuk memilih pemimpin nombor satu negeri terletak di tangan tuanku," katanya.

Sebelum itu, Tindakan PKR dan DAP enggan mengemukakan lebih dari satu calon menteri besar untuk pertimbangan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idirs Shah disifatkan sebagai biadap.

Istana menerusi kenyataan Setiausaha Sulit Sultan, Datuk Mohamad Munir berkata, hanya PAS yang akur dengan perintah Sultan dengan menyenaraikan tiga nama calon.

Tiada ulasan: