Rabu, 3 September 2014

Calon MB: PKR Kunci Mulut

Saifuddin Nasution Ismail
 
 
 

PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) kini mengambil pendirian untuk mengunci mulut berhubung kontroversi pemilihan calon pengganti Menteri Besar Selangor yang baharu.

Walaupun mengakui sudah mempersembahkan nama calon bagi mengisi kerusi panas itu kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, PKR bagaimanapun enggan mendedahkan jumlah nama yang dikemukakan.

Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution Ismail hanya mengesahkan bahawa PKR sudah menghantar surat jawapan berhubung pelantikan Menteri Besar Selangor ke istana pada Isnin.

"Dah serah semalam, 1 September (Isnin)," katanya ringkas menerusi sistem khidmat pesanan ringkas (sms) kepada mStar Online pada Selasa.

Sementara itu Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua ketika dihubungi mengesahkan parti itu tetap dengan pendirian untuk hanya mencalonkan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar.

"Bagi DAP hanya Kak Wan (Dr Wan Azizah)," katanya sambil memberitahu bahawa surat jawapan kepada istana itu sudah dihantar pada pagi Selasa.

Pada 26 Ogos lalu, Sultan Sharafuddin menangguhkan peletakan jawatan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor.

Baginda menitahkan parti-parti dalam Pakatan Rakyat supaya mengemukakan lebih daripada dua nama calon menteri besar untuk dipertimbangkan sebelum dilantik ke jawatan itu selewat-lewatnya pada 3 September.


Terdahulu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali mengesahkan PAS akan berpegang dengan keputusan Jawatankuasa PAS Pusat pada 17 Ogos lalu untuk mencalonkan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali bagi jawatan berkenaan.

Tiada ulasan: