Rabu, 3 September 2014

Cahaya Misteri Terangi Langit Di Sabah

Cahaya jalur menegak kelihatan di kawasan Putatan, Sabah pada Selasa malam.
 
 
 
KOTA KINABALU: Orang ramai dikejutkan dengan satu cahaya yang melintasi kawasan langit di Sabah pada Selasa malam.

Fenomena itu mencetuskan kekecohan terutamanya di media sosial, namun tiada siapa dapat mengesahkan maklumat sebenar kejadian berkenaan.

Ahli kaji cuaca, anggota polis dan bomba juga gagal untuk menerangkan punca cahaya yang kelihatan seperti sebuah jalur menegak melintasi kawasan Putatan kira-kira pukul 9.30 malam.

Kejadian itu berlaku untuk tempoh beberapa minit.

Ada sesetengah warga netizen berpendapat cahaya itu muncul daripada tanglung atau api daripada terminal minyak di Kinmanis, Sabah.

Ada juga yang mendakwa bahawa cahaya itu milik kapal angkasa makhluk asing.

Bagaimanapun ada yang menyuarakan pendapat dengan mengatakan cahaya seperti itu bukanlah sesuatu yang asing kerana pernah dilihat beberapa sebelum ini.

Mereka menyifatkan ia sebagai fenomena biasa.

Netizen turut berkongsi dapatan kajian mengenai insiden yang hampir sama iaitu ia berlaku disebabkan oleh pantulan cahaya daripada darat ke awan.

Pengarah Jabatan Meteorologi Sabah, Abdul Malek Tussin ketika dihubungi berkata pihaknya tidak menerima sebarang laporan tentang fenomena langit bercahaya itu.

Bagaimanapun beliau berkata pihaknya akan menyiasat dan menentukan jika ia adalah satu fenomena semula jadi atau pantulan dari sumber lain.

Tiada ulasan: