Khamis, 14 Ogos 2014

Zahid Hamidi minta maaf pada MP DAP

MALAYSIAKINI


 


Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi menarik balik kenyataan fitnah terhadap Utara Tony Pua di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kerana menggambarkan anggota parlimen Petaling Jaya itu sebagai penjenayah pada 2011.

Zahid membacakan kenyataan terbuka di mahkamah dan Pua bersetuju menarik balik samannya terhadap Zahid dan akhbar Umno Utusan Malaysia, yang menyiarkan kenyataan itu.

“Saya, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi, dengan ini menarik balik kenyataan yang saya buat kepada defendan kedua (Utusan) sebagai menghormati plaintif.

“Saya kesal kerana memburukkan reputasi plaintif,” katanya.

Penasihat undang-undang Utusan Shirat Anuar juga membacakan kenyataan yang berkata, ekoran penarikan balik yang dibuat Zahid, defendan kedua dan ketika turut menarik balik artikel itu tanpa syarat.

Pua memmfailkan saman fitnah pada Januari tahun ini dengan menamakan Zahid, ketika itu menteri pertahanan, dan Utusan.

Pua menyaman Zahid selepas Zahid enggan menarik balik dan meminta maaf atas kenyataannya yang secara tidak langsung menggambarkan Pua didakwa di mahkamah Singapuran.

Utusan memuatkan artikel itu pada 18 Mac 2011.

Pua pada 2011 berkata beliau tiada pilihan selain menyaman selepas tarikh akhir untuk Zahid meminta maaf yang diberikan berakhir.

Pua menamakan Zahid, penerbitnya Utusan Melayu Publications (M) Bhd dan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Datuk Abdul Aziz Ishak sebagai defendan.

Pua berkata Utusan menyiarkan artikel fitnah terhadapnya dalam akhbar dan kemudian memuatkannya di atas talian.

Katanya, kenyataan fitnah itu bermaksud beliau ditahan oleh Singapura polis atas kesalahan jenayah dan tidak layak menjadi anggota parlimen dan tidak setia kepada Malaysia.

Zahid dan Pua hari ini turut berjabat tangan di mahkamah ekoran penyelesaian kes itu.

Peguam Benjamin Aliff mewakili Pua, manakala V Prem bertindak untuk Zahid. Utusan diwakili oleh Choo Shi Jin.

Tiada ulasan: