Khamis, 14 Ogos 2014

Walaupun Azizah dapat sokongan majoriti Khalid tidak akan turun

MSO


           
29 Adun menyatakan sokongan kepada Azizan dan tolak Khalid.
 


Pagi ini Dr Wan Azizah Wan Ismail membuktikan yang beliau mendapat sokongan majoriti Adun Selangor apabila 29 orang Adun telah menyatakan sokongan kepadanya dan dalam masa sama menzahirkan rasa hilang kepercayaan kepada MB Bebas Selangor, Abdul Khalid Ibrahim.

Kesemua Adun PKR 14 orang dan Adun DAP 15 orang menyokong Azizah. Jumlah itu ditambah dua orang Adun Pas yang mengambil pendirian menolak kepimpinan Khalid. Kedudukan hari ini Pakatan Rakyat (PKR dan DAP) 30 kerusi manakala Khlaid, Umno dan Pas 26 kerusi.

Apa lagi yang boleh Khalid lakukan untuk mempertahankan dirinya? Keengganan Khalid menghormati kepada hakikat sokongan itu tambah menggambarkan beliau terus bersikap macam lembu kenyang.

Dalam perkembangan lain memberi reaksi kepada sokongan Adun itu kepada Wan Azizah, Khalid menyatakan ia tidak bermakna selagi ia tidak diambil menerusi undi tidak percaya kepadanya dalam DUN Selangor.

Sikap double standard Khalid sekali jelas, kerana beliau sebelum ini memaklumkan kepada Sultan kononnya dia mendapat kepercayaan anggota Dewan tanpa mengemukakan apa-apa bukti dan setakat laporan akhbar sahaja jauh sekali diambil menerusi DUN Selangor.

Apakah tindakan dibuat Khalid dan perkenan Sultan itu bermakna?  Apa yang berlaku sebelum ini mengenai pengekalan Khalid sebagai MB boleh mempedayakan orang yang bodoh dan dungun sahaja tetapi bukan mereka yang celit politik dan tahu prinsip-prisip demokrasi.

Mereka yang berpegang menerima bahawa Khalid masih MB yang sah dan mendapat kepercayaan anggota Dewan adalah mereka yang berkepntingan dan sanggup merogol dan meliwat prinsip politik.

Bagaimana pun saya secara peribadi walaupun Azizah mendapat majoriti tetapi bukan mudah untuk beliau mencapai hasratnya. Khalid tidak akan turun menerusi fakta itu melainkan beliau perlu dinyahkan menerusi undi tidak percaya di DUN.

Apabila beliau berjaya dinyahkan mungkin ketika itu beliau akan mengemukakan cadangan kepada Sultan agar membubarkan DUN Selangor bagi membolehkan pilihan raya baru di Selangor diadakan.

Tiada ulasan: