Rabu, 6 Ogos 2014

PKR tidak dayus menghadapi krisis cetusan Khalid Ibrahim

Oleh Abdul Rahman Malik
Post Pic
 
 
 
[ULASAN] Yang pasti PKR tidak mungkin rela digelar parti dayus. Jika lekat persepsi itu pada perjuangannya, ia akan menjadi petanda buruk bagi parti politik berusia lima belas tahun itu. 
 
Justeru dalam mengharungi ujian politik paling getir berhubung isu mahu menukar Menteri Besar Selangor, sudah tentu ia akan menggembleng segala kebijaksanaan dan kudrat untuk menyelesaikannya dengan tenteram.
 
Kekecohan pemilihan pimpinan 2014 yang dipalit dengan dakwaan campurtangan samseng, tuduhan salahguna kuasa dan ketidakadilan sudah cukup mencalar wibawa dan kemampuan pimpinan parti.
 
Lantas jika ditakdirkan kempen Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meraih sokongan daripada PAS untuk mengekalkan kerusi Menteri Besar Selangor berjaya, sudah tentu citra politik PKR dilihat semakin hodoh.
 
Ini mungkin diterjemahkan dalam bentuk undi dalam pilihan-pilihan raya akan datang kerana ia mungkin dianggap sebagai parti yang tidak wajar diberi kepercayaan memimpin; baik di peringkat negeri apatah lagi persekutuan.
 
PKR mula 'tembak' Khalid kiri dan kanan
 
Justeru PKR perlu mengambil langkah tegas dalam menangani ini. Malam Isnin lalu Majlis Pimpinannya bersidang dan memutuskan untuk keluarkan surat tunjuk sebab kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengapa beliau enggan letak jawatan.
 
Tempoh yang diberikan oleh Pengerusi Lembaga Disiplin PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong kepada Khalid ialah pada 4.30 petang 8 Ogos (Jumaat) ini. Jika tidak, Khalid mungkin dipecat daripada PKR!
 
Berikutan itu PKR mengambil tindakan lebih terbuka dan berani. Pada Isnin lalu, Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution Ismail, ketika mengumumkan tarikh Kongres PKR ke 10, mengambil kesempatan menyelitkan enam dalil “dosa politik” Khalid.
 
Dosa-dosa kepada parti, rakyat dan kerajaan negeri itu disusun untuk menjadi bahan rujukan bagi PAS khususnya, dan DAP mengapa PKR mahu menggantikan Khalid dengan presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. 
 
Berikutan itu, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli “menghuraikan” lebih panjang lebar dosa Khalid itu di Kelang dan Pengerusi Pemilihan PKR 2014, Datuk Johari Abdul pula “membentangkan”  dalil mengapa Khalid perlu dipecat di Permatang Pauh. Kempen ini dijangka menular sehingga isu ini selesai. 
 
Khalid kini akan jadi “pariah” dalam politik PKR.
 
Banyak pihak, termasuk dalam PKR sendiri, yang agak kaget dan kurang senang dengan serangan-serangan terbuka terhadap Khalid kerana menganggapnya kurang beradab. 
 
“Tetapi apa pilihan yang PKR ada. Khalid secara terbuka mendabik dada enggan letak jawatan. Walhal keputusan berhubung perkara itu dibuat oleh pimpinan parti sejak 15 Januari lalu. 
 
“Jika Khalid sendiri benar-benar beradab, beliau seharusnya akur. Ini keputusan parti. Maka tak perlu penjelasan terbuka begini dibuat,” kata seorang pemimpin PKR yang enggan namanya disiarkan.
 
Kedegilan Khalid memaksa PKR guna cara jijik jatuhkannya
 
Khalid nampaknya yang memaksa pimpinan PKR mengambil tindakan “kurang sopan” itu apabila mengacah dan mencabar pimpinan PKR bertindak ke atasnya apabila berdegil mahu terus menjadi Menteri Besar hingga pilihanraya umum ke-14 pada 2018!
 
Satu lagi faktor yang memaksa PKR “menelanjangkan dosa” Khalid ialah tindakannya melobi sekutu PKR dalam Pakatan Rakyat iaitu PAS supaya menyokongnya kekal sebagai Menteri Besar.
 
Kisah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertandang ke kediaman Khalid selepas tarawih Ramadan lalu dan kemudian mengeluarkan kenyataan peribadi mahu Khalid kekal sebagai menteri besar kerana “tiada dosa politik dan tidak khianat pada amanah” yang diberikan kepadanya menjadi pendorong kepada tindak tanduk kasar PKR ini. 
 
Apabila beberapa pemimpin PAS lain seperti Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Naib Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man turut mengekori pandangan Hadi, PKR tersudut dan wajib membentangkan hujah mengapa Khalid perlu diganti secara bertulis. 
 
Soal sama ada tindakan PKR itu beradab atau tidak bukan persoalan apabila Khalid sendiri secara terbuka menunjukkan penentangannya terhadap wibawa pimpinan parti secara terbuka terlebih dahulu.
 
PKR anggap Khalid permainkan maruah parti
 
Soal sama ada Khalid mungkin menyaman Saifuddin atau PKR sendiri juga bukan isunya. Bagi PKR ini soal maruah dan soal wibawa barisan pimpinannya. Jika ia tidak bersikap tegas dengan gelagat Khalid ini boleh menconteng arah pada wibawanya.
 
Maka PKR wajar terus menekan Khalid supaya sebelum Jumaat ini beliau perlu berundur sebagai menteri besar. Bagaimanapun jika beliau berdegil, lebih banyak “kotoran politiknya” akan tersebar.
 
Sudah tentu PKR tidak mahu mengalah dan tidak boleh kalah dalam perang persepsi ini. Ia adalah soal hidup matinya wibawa parti. PKR sudah menunjukkan selera menyahut cabaran Khalid.
 
Maka demi kesinambungan kerjaya politiknya, Khalid perlu memilih hari dan ketika lain untuk mencabar, mengaib dan menjatuhkan PKR pula.
 
Kini dokumen PKR berhubung dosa politik Khalid sudah di tangan PAS. Ia menceritakan bahawa Khalid juga ada “kecurangan” politik. Ahad ini ia akan memutuskan untuk mempercayai atau tidak hujah PKR itu. 
 
Namun yang lebih penting sebelum membuat sebarang ketetapan Ahad ini PAS perlu jelas mengapa ia mahu pertahankan Khalid?
 
Atau, adakah PAS ia sebenarnya tidak senang siapa calon yang akan menggantikan Khalid?
 
Atau, PAS sendiri mahu calonnya yang mengisi kerusi yang patut dikosongkan Khalid. PAS kena sambar peluang untuk menyatakan pendiriannya dengan “sopan dan berani”.
 
PAS perlu setegas PKR dan jujur dalam isu ini. PKR enggan dianggap dayus. Sanggupkah PAS pula menghadapi tuduhan bahawa ia juga turut “berdosa” mencambahkan lagi krisis Menteri Besar Selangor ini?  

Tiada ulasan: