Selasa, 5 Ogos 2014

Penyelesaian terbaik untuk krisis MB Selangor



Oleh Aziz Bari


Ramai orang yang mencari perbezaan yang terbaik. Tetapi dari perspektif perlembagaan ia adalah agak mudah: yang terbaik adalah sesuatu yang paling demokratik.

Yang meletakkan kepentingan rakyat di atas segala-galanya. Memandangkan Perlembagaan kita bertujuan untuk melaksanakan cita-cita demokrasi yang agak semula jadi.

Jika kita mengambil contoh "Langkah Kajang" telah mengakibatkan krisis Menteri Besar Selangor telah berlarutan selama kira-kira enam bulan sehingga sekarang. Walaupun PKR telah mencalonkan ADUN Kajang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk menggantikan penyandang Tan Sri Khalid Ibrahim.

Perkara itu nampaknya masih tidak selesai, terutamanya selepas Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengeluarkan kenyataan mempertahankan Khalid minggu lalu.

Dan perkara itu menjadi lebih rumit apabila Dr Zuhdi Marzuki, Ketua Pegawai Eksekutif untuk pusat penyelidikan Pas, menjangkakan meninggalkan parti Pakatan Rakyat untuk bekerjasama dengan Umno-BN. Ini adalah dengan tujuan untuk membentuk kerajaan negeri akan datang.

Ia adalah benar  bahawa Setiausaha Agung Pas Datuk Mustafa Ali telah menjarakkan partinya daripada apa yang dipanggil Zuhdi sebagai analisis senario.

Namun pada hakikatnya, bahawa parti itu telah berkata perkara yang sama berulang kali. Dan ini termasuk Abdul Hadi sendiri.Ini menunjukkan imej ketidaksepakatan dalam kepimpinan Pakatan pada MB seterusnya bagi negeri terkaya di negara ini.

Dan dalam PKR sendiri walaupun keputusan sebulat suara dicapai pada mesyuarat biro politik nama lain telah menjadi buah mulut untuk kerusi panas itu: Dr Idris Ahmad, pakar sakit puan yang kini merupakan ADUN untuk Ijok.

Tidak seperti sistem presiden di mana kerajaan dipilih secara langsung oleh pengundi dalam sistem kita kerajaan dilantik oleh ketua negara. Bahawa walau apa pun hasrat pengundi masih tinggi.

Oleh itu keperluan di pihak ketua negara untuk melantik seseorang yang mendapat sokongan majoriti di dalam pilihan raya. Ini menggariskan prinsip bahawa walaupun kuasa untuk melantik kerajaan adalah mengikut budi bicara di pihak ketua negara ia perlu dilaksanakan dengan cara ia mencerminkan kehendak majoriti.

Ini adalah sebab mengapa Perlembagaan kita - seperti dalam demokrasi Westminster yang lain - yang menetapkan peraturan majoriti dalam proses pelantikan.

Walaupun Idris mungkin lebih diterima ke istana kerana dia puak Bugis dan dia berasal dari Selangor - tidak seperti Wan Azizah yang berasal dari Kedah dan bukan daripada puak itu - apa yang diambil kira dari sudut pandangan Perlembagaan adalah di mana sokongan majoriti ahli parlimen Pakatan di Dewan Undangan Selangor sebenarnya terletak.

Masih tidak jelas jika Wan Azizah mendapat sokongan daripada majoriti ahli parlimen Pakatan. Sehingga kini dia kelihatan mempunyai majoriti PKR dan DAP tetapi ini mungkin tidak cukup untuk membentuk majoriti mudah di dalam 56-anggota dewan.

Dan ditambah dengan kemunculan Idris dan ditambah pula dengan langkah Pas tidak menentu ia lebih berkemungkinan bahawa kita akan melihat “parlimen tergantung" atau seri dalam Dewan Undangan Negeri Selangor.

Apa pun meletakkan satu usul tidak percaya di dalam dewan untuk menyingkirkan Khalid nampaknya tidak menjadi pilihan. Selain daripada keadaan yang tidak menentu di dalam dewan itu juga tidak biasa dalam kebanyakan sistem: parti-parti politik lebih suka pergerakan yang tertutup.

Walau bagaimanapun pilihan yang terakhir tidak berguna apabila Khalid telah berikrar untuk menjalankan, langkah terbarunya yang menandatangani perjanjian air dengan kerajaan persekutuan yang diterajui Umno.

Ia adalah salah satu keputusan yang dibuat olehnya yang telah menimbulkan kemarahan pihak atasan Pakatan.

Apa yang kita lihat sekarang di Selangor adalah keadaan di mana tidak ada seorang  pun majoriti yang jelas dan ini boleh membawa kepada masalah yang serius.

Ini termasuk keadaan yang genting seperti kegagalan di pihak kerajaan negeri untuk mendapatkan bajet yang diluluskan atau bil yang telah ditolak oleh dewan.

Ia juga boleh membawa kepada masalah kesahihan; iaitu kuasa kerajaan negeri untuk menasihati Sultan. Oleh itu ia kini menjadi tanggungjawab Sultan untuk membuat langkah untuk menamatkan ketidaktentuan ini.

Sebagai raja berperlembagaan beliau perlu mempunyai sebuah kerajaan untuk menasihati beliau. Ini, dalam istilah biasa, bermakna negara mesti mempunyai kerajaan untuk menjalankan urusannya.

Dan ia hanya boleh dilakukan oleh ahli-ahli politik yang dipilih boleh dipertanggungjawabkan untuk dewan: istana dan perkhidmatan awam tidak boleh memerintah negeri ini jika yang tidak popular dipilih.

Jika terdapat majoriti yang jelas di dalam dewan maka dia boleh melantik mereka untuk memerintah negeri ini.

Tetapi pilihan ini kini tidak kelihatan berhasil dan oleh itu ia adalah untuk beliau sekarang adalah untuk membubarkan dewan. Ini akan membolehkan pilihan raya negeri di mana rakyat boleh memilih kerajaan yang mereka mahu.

Untuk Perlembagaan berkenaan istana mempunyai dua pilihan: untuk mendesak kepada Khalid untuk membuat permintaan untuk pembubaran atau, jika Khalid enggan berbuat demikian, membubarkan dewan itu sendiri.

(*)  Dr Abdul Aziz Bari merupakan bekas profesor undang-undang UIAM yang kini mengajar di Fakulti Sains Sosial, Unisel. Beliau juga merupakan felo kanan di IDEAS, sebuah badan pemikir bebas.

Tiada ulasan: