Isnin, 4 Ogos 2014

Pemanduan Di Udara Guna Kereta Terbang

MSTAR ONLINE
 
 
Mungkinkan kereta TF-X ini akan terbang di udara tidak lama lagi? Foto Terrafugia
 
 
 
JIKA sebuah kereta terbang merupakan sesuatu yang anda mengimbas kembali tentang filem 'Back to the Future' (Kembali Ke Masa Depan) maka fikirkan semula bahawa sekaranglah masa depannya.
Sejumlah syarikat sedang bersaing untuk menghasilkan kenderaan bermotor yang akan menarik perhatian mereka, termasuk wang mereka.
Kerajaan Britain pada minggu lepas mengumumkan mengenai kereta tanpa pemandu akan dibenarkan digunakan di jalan-jalan negara itu bermula tahun depan, tetapi bagi mereka yang lebih menyukai cabaran dan mempunyai banyak wang, mungkin mahukan sesuatu yang lebih mengujakan berbanding pemandu robot.
"Daripada penemuan layang-layang pertama di China, kepada percubaan awal untuk terbang menggunakan sayap diperbuat daripada bulu dan kayu ringan yang dilekatkan pada lengan, penerbangan menjadi impian tertua bagi manusia," kata Dan Wareham dari Gilo Industeries Group, yang berpangkalan di Dorset, sebuah syarikat penerbangan di sebalik Parajet SkyRunner, sebuah kereta terbang yang merupakan sebahagian kenderaan di jalan raya, dan sebahagian lagi pesawat sport ringan. 
"Kita hidup dalam zaman di mana hampir semuanya adalah mustahil dan hampir semuanya boleh didapati. Kemudiannya kereta terbang merupakan sebahagian daripada landskap futuristik yang akan menjangkau imaginasi jutaan orang.".
Sky Runner dibangunkan oleh Parajet International, menggunakan kipas dan patung terjun untuk meluncur di udara. Ia boleh mencapai kelajuan penerbangan sehingga 88 kilometer sejam dengan ketinggian maksimum pada 15,000 kaki. - metro.co.uk

Tiada ulasan: