Rabu, 20 Ogos 2014

MAS dalam program ‘bellyup' dan 'bailout' raksasa



Oleh DR DZULKEFLY AHMAD



Akhirnya apa yang diwawarkan sedkit waktu dahulu  tentang MAS akan berlaku ..satu proses pemikiliknegaraan atau 'Renationalisation' sebelum dilakukan 'Penstrukturan Semula' dalam satu execise “Penyelamatan” atau “Bailout” yang raksasa.

Pemilik utamanya Khazanah Nasional Berhad yang memegang 69% sahamnya, tekad membuat 'Tawaran Awam' di Bursa bagi membeli selebihnya saham MAS yakni 31% itu dengan harga tawaran 27 sen sesaham berjumlah RM1.4 bilion. Harga pasaran kini, dengan nilai asset semasa, dikatakan dalam anggran 25 sen satu saham.

Dengan itu Khazanah bersedia membawa MAS keluar Bursa dan kembali sebagai entiti yang dimiliknegerakan.

Tawaran ini adalah dianggap baik bagi pelabur jangka pendek yang sempat membeli sahamnya selepas tragedi MH370 pd harga 15 sen. Bagi ‘stakeholders’ atau pelabur ‘jangka panjang’ mereka mengalami kerugian besar pastinya.

Harga saham MAS pernah mencecah RM8 sesaham sebelum penswastaan 20 tahun yg lalu. Gurauannya, anda perlu 7 saham MAS untuk membayar secawan nescafe tarik.

Setelah dinyahsenarai MAS (nyahsenarai), Khazanah berdepan dengan tuntutan kos operasi yg tinggi. Khazanah pastinya perlu menyuntik dana baru untuk meneruskan khidmat MAS sebelum langkah 'penstrukturan' dapat dijayakan.

Seperkara lagi adalah tentang kos pinjaman. MAS tidak akan lagi dapat meminjam dengan penarafan Khazanah.Peningkatan kos akan dipindahkan kpd pelanggan.Sekaligis akan mengurangkan daya saing MAS.

Pastinya juga Khazanah memerlukan 'rakan baru' bukan sahaja utk membayar hutang MAS berjumlah RM10 bilion kpd bank-bank tempatan dan RM2.5bilion dlm bentuk sukuk kpd KWAP atau Kumpulan Wang Amanah Pencen.

Disamping itu MAS telah menjalankan tiga kali suntikan dana samada dari ‘stakeholders’ utamanya yakn Khazanah atau menerbitkan ‘right issue’ sekaligus mengurangkan ‘earning per share’ setiap pemegang saham MAS ini. Sejumlah RM7.25 bilion dijana dalam 7 tahun lalu, dalam pelbagai langkah penjanaan dana ini, terakhir pada Mei tahun lalu (RM3.25 bilion).

Siapa bakal jadi rakan strategik MAS masih tinggal tandatanya. Tidak mudah mencari rakan yang benar-benar memilikki kekuatan sinergi; keupayaan dana, kepakaran teknikal dan strategi bisnes serta pengalaman dan cakupan pengaruh yang luas dan berkesan.Ini adalah antara faktor kritikal kejayaan bagi program pemulihan MAS yang pernah menggondol pelbagai anugerah dan pingat kecemerlangan pekhidmatan antarabangsa.

Yang pastinya pihak kreditor yang menagih hutang berdepan hakikat mereka akan diminta mengambil "hair-cut" atau diskaun. Mereka juga mungkin terpaksa menerima bayaran hutang dalam bentuk pertukaran saham  atau ‘debt-equity swap’.

Umum telah mengetahui akan kerugian MAS diantara 2011 dan 2013 sebanyak RM5 bilion dan RM443 bilion pada suku pertama tahun 2014 ini dan para analyst hanya memberikan 6 bulan utk beroperasi dengan jumlah tunai semasa yang ada. Lebih mudah, mengikut telahan para ‘analysts’, seperti pernah juga saya tuliskan, supaya MAS dizinkan ‘belly-up’ atau mudahnya, ‘dibankrapkan’ bagi memulakan satu era baru. Mungkin ia pelik bunyinya, namun langkah tersebut bukanlah satu yang anih dalam dunia korporat.

MAS dan bersih sebagai satu ‘clean solution’ dan kesemua ‘kontrak dan komitmen lama’ yang tempang dan berat sebelah akan berakhir. MAS akan bebas dari menanggung ‘baggages’ atau ‘legasi buruk dan beban lama’.

MAS mesti dibankrap dahulubsebeljm dibawa keluar Bursa.ii mengekalkan ketelusannpenjialan aset dsbnya. Kemudian MAS bermula seolah-olah sebagai entiti bisnes baru dan mengorak langkah baru, meneruskan legasi baiknya namun terhindar dari memikul biawak-biawak dalam amalan ‘kronime and nepotisme’ yang merosakkan sistem penerbangan negara yang penah dibanggai semua rakyat!

Tragedi MH370 dan terkini MH17 yang berlaku senggang 4 bulan tidak pernah berlaku dalam sejarah avionik moden di dunia.Dampak kewangannya buman kepalang. Memulih keyakinan dan sentimen pelanggan tentunya memakan tahun.

Sedikit pengamatan penulis, untuk terus survive and menjadi satu entiti bisnes yang punya daya saing, MAS perlu mengambil perhitungan dan tindakan berikut:

Menjalankan satu review yg komprehensif dan mendalam bagi menangani aspek-aspek polisi, dasar dan strategi perniagaan dan struktur organisasi. Lebih khusus lagi:

A. Mengatasi permasalahan pengurusan yg tidak cekap dan berkesan di segi ‘Menajamkan Akumen Strategi Bisnes bagi menangani cabaran persaingan sengit perkhidmatan ‘routes’ serta kawalan kewangan dan pelaburan-perolehan supaya produktif dan berpulangan tinggi.

B. Menghentikan campurtangan politik yang menyiksa pengurusan..’Political Interference’ yg menganggu kelancaran pengurusan di segi pengambilan, perlantikan dan kenaikan pangkat serta khususnya di segi pemberian kontrak servis dan perbekalan yang 'berat sebelah' serta membebankan kewangan dan mengungtungkan kroni.

C.Mengimbangi peranan dan tekanan kesatuan sekerja yg ditanggapi terlalu kuat dan tidak membantu pencapaian prestasi dan keefisienan sistem pengurusan. Peranan mereka mesti diolah dan ditala bagi memperkukuhkan MAS dan tidak sebaliknya.

* Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS (PPP).

Tiada ulasan: