Rabu, 6 Ogos 2014

Khalid enggan jumpa Wan Azizah?

MALAYSIAKINI


 


Arahan biro politik PKR supaya satu pertemuan antara Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, dijangka tidak akan menjadi kenyataan.

Ini kerana kumpulan penyokong Khalid "keberatan" menurut arahan biro politik yang bermesyuarat hari Ahad lalu kerana berpendapat mesej yang sama akan "diarahkan" kepada Khalid, iaitu "berundur."

"Perjumpaan itu akan digunakan untuk memastikan arahan biro politik supaya Khalid meletak jawatan dipenuhi," kata sumber yang rapat dengan kumpulan menteri besar kepada Malaysiakini.

Ekoran itu, kemelut untuk jawatan tertinggi dalam kerajaan negeri itu terus berlanjutan, dengan "serangan berkoordinasi" dilihat bakal mensasarkan Khalid selepas ini.

Ia dijangka menyaksikan pendedahan seterusnya terhadap apa yang didakwa sebagai 'keraguan integriti' Khalid untuk terus memegang jawatan menteri besar.

Semalam Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail menyatakan isu "keraguan integriti" Khalid merupakan antara sebab beliau diturunkan dari jawatan menteri besar.

Saifuddin dan pengarah strategi PKR Rafizi Ramli telah mengaitkan Khalid dengan beberapa perjanjian perniagaan selepas kes hutang beliau dengan sebuah bank diselesaikan di luar mahkamah tahun lalu.

Semalam  Rafizi menyatakan biro politik mengambil keputusan untuk mengadakan sesi penerangan secara terbuka bagi menjelaskan isu ini kepada rakyat dan agar beliau bertemu Khalid untuk membincangkan nasib beliau.

Sementara itu Setiausaha Politik Khalid Azman Abidin berkata pertemuan itu diusahakan pihak ibupejabat parti dan pejabat Khalid sendiri bagi mencari "penyelesaian terbaik" dalam kemelut pentadbiran Selangor ini.

"Keputusannya hanya dua - sama ada peralihan kuasa yang licin atau Khalid dikekalkan sehingga akhir penggal kedua beliau," katanya.

Sementara itu satu lagi sumber yang juga pemimpin PKR menyatakan bahawa pertemuan itu merupakan usaha diplomasi terakhir meminta Khalid meletakkan jawatan atau berdepan dengan tekanan lebih hebat dari PKR sendiri.

"Pertemuan ini merupakan usaha terakhir untuk "membantu" Khalid. Tekanan ke atas beliau akan bertambah selepas ini," kata sumber itu.

Bagaimanapun beliau tidak mahu memberitahu apa langkah seterusnya yang bakal dilakukan oleh pasukan Wan Azizah.

Tiada ulasan: