Khamis, 14 Ogos 2014

Guru bersalin di sekolah, pengetua jadi bidan sambut bayi

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic



SHAH ALAM: Seorang guru wanita Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Desaminium, Seri Kembangan melalui detik mencemaskan apabila melahirkan bayinya di sekolah ketika mengajar.

Lebih mengharukan, pengetua sekolah berkenaan bertindak sebagai bidan terjun dibantu Pegawai Pendidikan Daerah walaupun mereka tidak pernah berbuat demikian.
 
Menurut guru berkenaan, beliau mula mengalami kontraksi pada jam 10.30 pagi namun tidak mengendahkannya dan meneruskan sesi pengajaran.
 
Pada masa yang sama beliau menghubungi suami dan ibu bapanya untuk bersedia mengambil beliau di sekolah sekiranya sakit kontraksi itu makin berlanjutan.
 
Pada jam 12 tengah hari, beliau menemui pengetuanya untuk memaklumkan mahu ke hospital segera. Ketika itu kontraksinya tiba-tiba memuncak dan dalam keadaan kelam-kabut itu beliau melahirkan bayi berkenaan, meskipun suaminya dan ambulans lewat tiba di sekolah.
 
Guru-guru lain yang membantu proses kelahiran itu menangis tanda terharu apabila detik mencemaskan itu berjaya dilalui dengan mudah.
 
"Alhamdulillah. Semua selamat. Cikgu-cikgu menangis. Pengetua banyak kali ucap Subhanallah... AllahuAkbar.
 
"Pengetua terus peluk dan cium dahi saya. PPD itu pegang bayi sampai jururawat datang untuk potong tali pusat," ujar cikgu itu.

Tiada ulasan: