Jumaat, 1 Ogos 2014

DAP sokong wanita jadi MB, minta yang lain ikut

MALAYSIAKINI


 


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng hari ini menyatakan sokongan DAP kepada calon wanita menjadi menteri besar Selangor yang baru.

Setelah berminggu-minggu berdiam diri mengenai perkara ini, Lim memberitahu pemberita supaya tidak terganggu oleh isu-isu lain tetapi memberi tumpuan kepada sama ada Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail layak menjadi menteri besar.

Wan Azizah dicalonkan untuk menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar, seperti yang diumumkan oleh PKR bulan lalu.

"Saya katakan ini sebagai ketua menteri Pulau Pinang dan setiausaha agung DAP. Kami mahu kenyataan ini datang dari semua pemimpin," katanya.

"Gambaran yang diberikan sekarang ialah Wan Azizah tidak kelayakan kerana beliau adalah seorang wanita."

Lim mengulangi bahawa rakyat tidak sepatutnya terganggu dengan isu-isu lain yang menjadi penghalang kepada cadangan PKR untuk menggantikan Khalid sebagai menteri besar Selangor.

"Komen tertentu telah dibuat dan dijawab oleh pemimpin lain," katanya.

Bagaimanapun, Lim berkata, beliau hanya akan mengulas kenyataan yang dibuat oleh presiden PKR itu atau Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kapasitinya sebagai setiausaha agung atau pemimpin DAP.

Lim berkata, perkara utama untuk ditangani ialah sama ada boleh menerima Wan Azizah sebagai MB kerana beliau seorang wanita.

Ini, katanya, adalah sesuatu yang amat penting yang dibangkitkan oleh Anwar.

"Adakah kita akan menolak pencalonan beliau hanya kerana beliau seorang wanita?" soalnya sambil menambah bahawa setiap parti politik, sama ada dari Pakatan atau BN, perlu membuang halangan pertama itu.

Perlembagaan negara, tegas Lim, tidak pernah menyebut bahawa wanita tidak boleh menjadi MB, tetapi sebaliknya menolak diskriminasi gender.

Tiada ulasan: