Isnin, 14 Julai 2014

PAS: Kami tak cuba pikat MB Khalid

MALAYSIAKINI



 
 
 
Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali menafikan berusaha mengajak Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyertai PAS dalam pertemuan mereka sebelum ini.

Mustafa berkata, kunjungan beliau bersama Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke kediaman Khalid lewat malam Sabtu itu hanya sebagai ziarah "bulan puasa."

"Saya pergi (rumah Khalid) pasal puasa. Jumpa bulan puasa. Dia (Khalid) dah lama tak jumpa tok guru (Hadi).

"Orang kalau nak bincang (mesti ambil masa) lama, ini tak sempat datang jam 11 malam selepas tarawih semua," jelas beliau ketika ditemui di sidang media selepas mesyuarat Majlis Setiausaha Agung Pakatan Rakyat di Petaling Jaya hari ini.

Sebuah gambar yang menunjukkan Khalid duduk bersama Mustafa dan Hadi disebarkan di media sosial sejak Ahad lepas.

Gambar itu menimbulkan spekulasi Khalid akan menyertai PAS kerana parti beliau PKR mahu menggantikannya sebagai menteri besar Selangor.

Mengulas mengenai pendirian PAS dan majlis setiausaha Pakatan Rakyat, Mustafa berkata keputusan mereka akan mengikut keputusan mesyuarat Majlis Presiden gabungan pembangkang.

Beliau menyatakan majlis presiden akan mengadakan satu mesyuarat sebelum hari raya dan pastinya mereka akan membincangkan hal kemelut MB Selangor ini.

"Apa- pa pun perkara ini perlu dilakukan dengan keputusan bersama. Untuk keputusan bersama kena ikut majlis presiden.

"Saya tak letak jangka masa bila perkara ini akan selesai, tapi apa yang dibuat mesti didahului (keputusan) majlis presiden," kata beliau.

Rafizi: Saya bukan dalang


Sementara itu Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli menafikan beliau merupakan dalang SMS menghina sultan Selangor seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Beliau berkata laporan itu dibuat oleh individu yang bukan ahli PKR secara sah dan merupakan fitnah dari musuh politiknya dan Umno.

"Bagi saya ini hanya permainan dari Umno kerana hanya penerbitan (media) milik mereka saja yang memainkan isu itu berulang kali.

"Mereka fikir Langkah Kajang ini amat tidak popular di kalangan PKR dan fikir ini masa sesuai untuk jatuhkan saya. Mereka salah," kata beliau kepada Malaysiakini ketika ditemui hari ini.

Seorang yang mendakwa ahli PKR Kapar membuat laporan Polis di Klang semalam menyatakan Rafizi terlibat dalam membuat fitnah menggunakan nama Sultan Selangor.

Selain itu sebuah kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Pasukan Anak Muda Menyokong Menteri Bezar (Pasmeb) turut mengkritik Rafizi atas tuduhan sama di media massa.
 

Tiada ulasan: