Khamis, 10 Julai 2014

NS, Perak, Terengganu Umum Bonus Raya RM500 Kepada Penjawat Awam

MSTAR ONLINE
 
 
 
 
SEREMBAN: Negeri Sembilan, Perak dan Terengganu mengikuti langkah Kerajaan Pusat dalam melaksanakan Bayaran Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada penjawat awam negeri sebagai persiapan Hari Raya Aidilfitri.

Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata pemberian bantuan khas itu melibatkan lebih 4,000 kakitangan tetap, kontrak serta sambilan dengan peruntukan sebanyak RM2.2 juta.

"Kerajaan negeri mengikut seperti apa yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai pembayaran tersebut," katanya pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco negeri di sini, Isnin.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata Baitumal Negeri Sembilan dijangka mengagihkan bantuan berjumlah antara RM8 dan RM9 juta untuk golongan fakir miskin dan anak-anak yatim sempena Ramadan dan sambutan Aidilfitri.

Mohamad berkata umat Islam berpeluang membeli barang keperluan dapur termasuk daging dan pelbagai jenis sayur-sayuran bagi persiapan Aidilfitri sempena program Mantai Perdana di Paroi, pada 25 Julai ini mulai pukul 10.30 malam.

"Pada program ini kita ada sebanyak 250 ekor lembu, 25 ekor kerbau dan beribu ekor ayam dan sebagainya," katanya.

Di IPOH, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata sebanyak 15,000 penjawat awam negeri akan diberikan bayaran bantuan khas itu.

"Pemberian bantuan itu membabitkan peruntukan hampir RM8 juta dan akan dibayar pada pertengahan bulan ini," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri di sini.

Di KUALA TERENGGANU, Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman turut mengumumkan bayaran yang sama kepada 6,754 penjawat awam di negeri itu.

Kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM3.337 juta bagi tujuan itu dan pemberian akan diagihkan sebelum Aidilfitri, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan exco di sini.

Minggu lepas, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500 sempena Aidilfitri kepada penjawat awam bagi Gred 1 hingga Gred 54 dan RM250 kepada 684,000 pesara kerajaan yang melibatkan peruntukan kewangan sebanyak RM890 juta.

Tiada ulasan: