Ahad, 27 Julai 2014

Isu MB: Anwar percaya muafakat Pakatan kekal

MALAYSIAKINI


 


Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim percaya muafakat dalam Pakatan Rakyat akan tetap kekal dalam menghadapi isu sekitar pertukaran menteri besar Selangor.

“Saya percaya semangat muafakat dalam Pakatan akan terus dikekalkan dan seterusnya mendukung perubahan dengan menjana pertumbuhan ekonomi mampan yang lebih prihatin akan permasalahan rakyat,” katanya.

Dalam kenyataan ringkas tiga perenggan hari ini, beliau menegaskan bahawa peralihan itu dibuat sebagai kesinambungan agenda Langkah Kajang yang diputuskan secara muktamad oleh pimpinan PKR sejak 15 Januari lalu.

Katanya, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sendiri dimaklumkan perkara itu semenjak Mac 2014 dan nama Datuk Seri Dr Wan Azizah telah pun dikemukakan secara rasmi kepada Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat minggu lalu.

DAP hari ini menyatakan kebimbangan terhadap kemungkinan berlaku perpecahan Pakatan ekoran kegagalan “sebuah komponennya” menghormati janji dan keputusan bersama.

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula tampil menyatakan sokongannya terhadap kepimpinan Khalid sebagai menteri besar Selangor.

Sependapat dengan presiden parti itu Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Nik Aziz membangkitkan soal prestasi cemerlang Khalid memimpin Pakatan negeri dalam pilihan raya umum lalu.

Tiada ulasan: