Sabtu, 21 Jun 2014

Pesalah trafik diburu, penjenayah bagaimana?

DR RIDUAN MOHD NOR


Polis Di Raja Malaysia (PDRM) Terengganu dikatakan sedang memburu 5,916 pesalah trafik yang gagal menyelesaikan saman mereka di negeri itu.

Sebanyak 4,619 waran tangkap telah dikeluarkan terhadap pesalah trafik terbabit.

Sejak operasi itu (Ops Warta) dilaksanakan, seramai 60 individu dengan waran tangkap telah ditahan di 16 lokasi di negeri Terengganu.

Nampaknya PDRM Terengganu secara serius berusaha memburu pesalah trafik di negeri itu dan memastikan jejak mereka dikesan serta diambil tindakan sewajarnya.

Jika masalah pelanggaran trafik di Terengganu menjadi suatu isu yang serius, ditambah dengan kadar kemalangan yang begitu mendadak di negeri itu, maka tindakan keras wajar diambil bagi mencegah kesalahan trafik yang menjadi sebab berlakunya kemalangan.

Pesalah trafik yang sengaja melanggar trafik dan tidak mengendahkan saman yang dikemukakan terhadap mereka perlu diambil tindakan.

Mereka perlu mendapat pengajaran yang berharga agar tidak mengulangi kesalahan mereka, dan ia sekaligus menjadi pengajaran buat individu lainnya.

Namun demikian, memburu pesalah trafik melalui pelbagai operasi termasuk mengadakan sekatan jalan raya, menyediakan pasukan trafik di kebanyakan lokasi untuk mengesan pesalah, serta menahan kenderaan yang disyaki di mana-mana merupakan suatu perkara yang sukar untuk diterima.

Ia menimbulkan lebih banyak kekalutan, kegelisahan serta tidak tenteram dalam  masyarakat.

Sekadar tidak membayar saman yang dikemukakan, tidak perlu memburu pesalah sehingga ‘ke lubang cacing’.

Sepatutnya ada sikap toleransi dengan melihat permasalahan mereka. Faktor kemampuan juga menjadi sebab saman tidak dibayar, bahkan ada pesalah trafik rela dipenjara kerana tidak mampu membayar saman mereka.

Rundingan dan perbincangan boleh dibuat, kerana matlamat utama bukanlah saman itu, sebaliknya pendidikan dan pengajaran terhadap kesalahan trafik yang dilakukan. Saman adalah sebahagian cara mendidik, menggerunkan juga membebankan.

Lebih dari itu, pesalah trafik bukanlah penjenayah yang berbahaya. Mereka adalah pesalah kategori biasa, dan saman adalah hukuman mereka. Penjara adalah maksimum jika gagal menjelaskan saman.

Sepatutnya PDRM mengambil langkah tegas memburu pesalah yang lebih serius dan membahayakan ketenteraman awam. Mereka terdiri daripada penjenayah, penyeleweng dan perasuah.

Dengan statistik jenayah yang begitu membimbangkan negara ini, Terengganu boleh menjadi contoh memburu penjenayah sehingga ‘ke lubang cacing’.

Kerana kesalahan merekalah, rakyat menjadi gusar, keselamatan awam terutama kanak-kanak dan wanita terancam, kes rogol dan bunuh meningkat, amalan rasuah meningkat, bangunan menjadi ‘runtuh’, sikap berpilih kasih, penyelewengan demi penyelewengan yang memusnahkan institusi negeri dan negara.

Jika demikian, berbaloi tugas PDRM dengan memburu penjenayah berbahaya seperti ini melalui pelbagai tindakan keras dan tegas dalam pelbagai operasi yang dijalankan.

*Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat

Tiada ulasan: