Ahad, 15 Jun 2014

Penduduk Gombak Berang Wakil Rakyat 'Tidur'




alt
 
 Alif Mustapha


GOMBAK  - Satu perhimpunan aman di adakan penduduk Kampung Sungai Salak bagi melahirkan kekecewaan terhadap sikap sambil lewa wakil rakyat dan kegagalan kerajaan negeri dalam menangani permasalahan terutamanya melibatkan isu banjir di kampung mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Persekutuan (JKKKP) Zakaria Saidimara menyifatkan kerajaan negeri dibawah pemerintahan Pakatan Rakyat (PR) gagal dalam melaksanakan tanggungjawab negeri berkebajikan sebagaimana yang dilaung-laungkan.

"Isu yang dibangkitkan ialah soal pemantauan daripada pihak kerajaan negeri. Jika ada pembangunan, sudah tentu ada papan tanda.
 
alt
 
"Mereka perlu ingat mengenai infrastruktur yang ada jika mahu membuat pembangunan di tempat kawasan tinggi. Sungai di alihkan semata mata untuk mengizinkan laluan banjir lumpur. Kami lihat kerajaan negeri gagal memantau pembangunan yang berlaku di kampung-kampung tradisional," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas berhimpun di laluan masuk ke tapak projek berkenaan di sini hari ini. Perhimpunan aman anjuran JKKKP Gombak Utara bersama badan bukan kerajaan (NGO) Inspirasi Melayu Gombak (IMPAK) itu turut dihadiri kira-kira 50 orang penduduk kampung.  
 
alt


Menurut penduduk Hasnah Mohd Nordin pula, masyarakat setempat sentiasa terbuka dalam soal pembangunan di kawasan mereka namun kebajikan kepada penduduk perlu dititik beratkan.

"Kita tidak tolak pembangunan, pemaju hendak mengaut keuntungan itu tidak mengapa tetapi tolong fikirkan keadaan orang di bawah ini. Ke mana lagi kami mahu tuju,?
 
alt
 
"Kerajaan Selangor kata negeri berkebajikan tetapi tiada kebajikan pun di sini, kami hendak mati atau tenggelam pun masih tidak turun padang.

"Harap kerajaan Selangor terutamanya ADUN Gombak Setia turun ke padang," tegas beliau.

Sebelum ini, penduduk dikatakan pernah mengajukan aduan kepada majlis perbandaran dan jabatan yang berwajib namun masih tiada tindakan dijalankan.

Bahkan laporan polis juga dibuat penduduk setelah rumah mereka dinaiki air akibat daripada bencana banjir lumpur baru-baru ini.
 
alt
 
Sehubungan itu, Hasnah tidak menolak kemungkinan akan berlaku tindakan yang dilakukan sendiri oleh penduduk sekiranya pihak berwajib terutamanya wakil rakyat kawasan itu masih tidak mengambil langkah penyelesaian.

"Jika ADUN tidak turun, kami penduduk akan mengambil inisiatif sendiri untuk memecahkan palong (saluran) yang dibina supaya kembali kepada asal dan dapatkan semula sungai, kami sudah tidak tahan dan dapat bersabar lagi," ujar beliau.

Projek tersebut dikatakan sudah mula beroperasi sejak 2 tahun lalu dan penduduk tidak mengetahui secara terperinci akan pembangunan yang ingin dimajukan berikutan ketiadaan paparan papan tanda kenyataan.
 

Tiada ulasan: