Sabtu, 21 Jun 2014

Najib ‘tidak ikhlas’ mengenai isu royalti

 
Banyak masa untuk bahas isu tersebut tetapi kerajaan tidak benarkan
Malaysian Prime Minister Najib Razak at the 20th International Conference on The Future of Asia

KUCHING: Perdana Menteri Najib Abdul Razak tidak ikhlas mengenai permintaan Kerajaan Sarawak untuk menaikkan kadar royalti minyak kepada 20 peratus dari sekarang 5 peratus.

Ketua DAP Sarawak, Chong Chien Jen berkata bahawa “Najib telah gagal ujian keikhlasan”.

“Terdapat masa yang mencukupi untuk membincangkan usul mengenai royalti minyak itu pada hari Khamis tetapi sebaliknya Kerajaan memilih untuk tidak melakukan perdebatan pada waktu petang dan ditangguhkan pada 1 tengah hari.

“Wakil Perintah Tetap Dewan membacakan watikah bahawa Dewan boleh disambung semula pada jam 2.30 petang dan berterusan sehingga 5.30 petang,” kata Chong. “Dengan memilih untuk tidak mempunyai perbahasan di sebelah petang, ia sangat jelas yang Najib cuba mengelakkan isu royalti minyak.”

Chong berkata bahawa ia adalah penting bahawa terdapat perdebatan di Dewan Rakyat pada Resolusi yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri dan Kerajaan. Jika tidak, katanya, dan mana-mana ikrar oleh Perdana Menteri masih kosong dan hanya tinggal janji-janji manis sahaja.

Najib telah berjanji ketika di Miri semasa Gawai Dayak mengenai beliau akan mempertimbangkan permintaan tersebut sama ada secara langsung “atau dalam bentuk lain”.

Chong yang juga Ahli Parlimen Kuching dan Dewan Undangan Negeri Kota Sentosa, mengemukakan Usul Surat Petisyen kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Shahidan Kassim yang bertanggungjawab bagi Hal Ehwal Parlimen, dimana Surat tersebut ditandatangani oleh 87 Ahli Parlimen termasuk tiga Ahli Parlimen BN Sarawak.

Usul terbabiti, menurut Chong, berbunyi seperti berikut:

(1) Kerajaan Persekutuan bersetuju dengan permintaan Dewan Undangan Negeri Sarawak dan Kerajaan Negeri Sarawak untuk meningkatkan royalti minyak dan gas yang perlu dibayar kepada Sarawak sebagai ganti hak minyak dan gas dari sekarang 5% kepada 20% daripada nilai kasar minyak dan gas yang diekstrak daripada perairan di sekitar Sarawak;

(2) Kerajaan Persekutuan hendaklah dalam tahun ini dikuatkuasakan semua dokumentasi undang-undang untuk kenaikan hak Royalti berkata daripada 5% kepada 20%.

DAP berpendapat bahawa terdapat perbezaan di antara BN peringkat Persekutuan dan negeri mengenai isu royalti minyak.

“Walaupun DUN Sarawak dan Kerajaan Sarawak menyokong peningkatan royalti minyak, hanya tiga Ahli Parlimen BN menyokong usul DAP,” katanya.

“BN Sarawak harus mengkaji semula kedudukannya dalam BN dan status Sarawak dalam Persekutuan Malaysia.”

Chong tidak mendedahkan nama-nama tiga BN Ahli Parlimen.

Bulan lepas, beliau berkata jika referendum dibuat untuk menentukan sama ada perlu atau tidak Sarawak kekal di Malaysia dilakukan hari ini, 75% penduduk Sarawak akan minta pemisahan.

Dun Sarawak meluluskan Resolusi bagi kenaikan royalti minyak pada 6 haribulan bulan lepas.

Tiada ulasan: