Khamis, 26 Jun 2014

Kenyataan Perkasa ancam rakyat Sarawak

HARAKAHDAILY 


KUALA LUMPUR: PAS Sarawak menyelar amaran melampau Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) memancung kepala mana-mana pihak yang masih enggan menghormati kedaulatan Islam dan mengkhianati kedudukan Sultan Selangor sebagai ketua agama negeri.

Ketua Penerangannya, Andri Zulkarnaen Hamden berkata, kenyataan yang amat ketelaluan dan tidak bertanggungjawab itu boleh mencerminkan kesan buruk bukan sahaja kepada keharmonian pelbagai bangsa di Malaysia bahkan memberi persepsi negatif terhadap agama Islam itu sendiri.

Katanya, Islam adalah agama yang mengajarkan kasih sayang, persaudaraan bukan mengajarkan kekerasan, juga menitikberatkan keadilan, keharmonian, saling hormat menghormati dan kesederhanaan.

"Kenyataan Perkasa mencerminkan pemikiran tidak bertamadun dan sikap ekstrem mereka yang perlu ditolak oleh semua rakyat Malaysia terutama masyarakat Islam," ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, sekiranya mereka benar-benar ingin memerlihara dan mempertahankan kesucian Islam itu, kenapa apabila pemimpin BN dan Umno sendiri menghina Islam terang-terangan mereka diam seribu bahasa.

Justeru beliau mempersoalkan kenapa program berunsur maksiat dianjurkan oleh kerajaan dan pihak swasta Perkasa tidak bangun membantah.

"Adakah isu terpilih yang mendatangkan keuntungan politik sahaja Perkasa ingin menjuarai agar dapat memberi impak politik kepada mereka?" tanya beliau lagi.

Justeru, ujarnya PAS Sarawak beranggapan kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin Perkasa adalah amat berbahaya dan boleh mengancam hubungan baik yang telah terbina berkurun lamanya dengan penganut kristian terutama di Sarawak.

Katanya lagi, kenyataan Perkasa juga boleh menimbulkan kebencian dan rasa tidak puas hati di kalangan masyarakat.

"PAS Sarawak mencadangkan polis agar segera menyiasat kenyataan Perkasa ini kerana kenyataan tersebut berunsur hasutan dan boleh mengugat kestabilan dan keamanan negara yang mempunyai berbilang bangsa dan agama," ujarnya.

Tiada ulasan: