Ahad, 22 Jun 2014

Aktivis rancang perhimpunan gesa pulangkan Bible

MALAYSIAKINI


 


Satu perhimpunan dirancang oleh para aktivis sekiranya Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) meneruskan ancamannya untuk membakar atau memusnahkan Bible yang dirampasnya daripada Persatuan Bible Malaysia (BSM).

Penyelaras Nasional Beliau untuk Keadilan dan Keamanan, K Sudhagaran Stanley berkata beliau merancang untuk menganjurkan satu perhimpunan besar di Dataran Merderka di Kuala Lumpur.

Beliau memberitahu Malaysiakini bahawa perhimpunan itu akan mengumpulkan bersama orang Kristian, Islam, Buddha, Sikh, Hindu dan lain-lain rakyat Malaysia yang cintakan keamanan untuk memprotes pemusnahan Bible itu.

Ia merupakan respons kepada keengganan MAIS dan bahagian penguatkuasaannya, Jabatan Selangor Hal Ehwal Islam (JAIS, untuk memulang semula Bible yang dirampas itu kepada BSM berikutan keputusan Jabatan Peguam Negara menutup kes itu.

Pada awal tahun ini, JAIS merampas 321 Bible dalam bahasa Melayu dan Iban yang menggunakan perkataan 'Allah' untuk merujuk kepada Tuhan.

Menurut Stanley, kumpulan itu akan meminta pemimpin PAS untuk menyertai "berjalan untuk keamanan dan kasih sayang".

"Ini akan membuktikan bahawa kita bersatu sebagai rakyat Malaysia terhadap ketidakadilan dan tidak akan jatuh ke dalam perangkap kebencian antara agama dan bangsa," kata Stanley, yang telah terlibat dalam kerja-kerja hak asasi manusia sejak 10 tahun yang lalu.

Tiada ulasan: