Ahad, 23 Februari 2014

Memahami serangan Inchek Ibrahim dan Zaid ke atas Anwar

MSO


Dua hari tak layari internet dan buka portal berita, buka-buka terjumpa laporan mengenai Inchek Ibrahim Ali yang memberi formula dan petua politik kepada UBN supaya mencalonkan pemimpin kanan MCA, Chew Mei Fun untuk bertanding di pilihan raya kecil Kajang 23 Mac nanti.

(Kenapa cadangkan Cina, kenapa tidak cadangkan nama Melayu, apakah Melayu tidak sanggup dan cukup kuat untuk berdepan dengan Anwar Ibrahim?).

Kata Ibrahim Chew Mei paling layak dan sesuai berhadapan dengan Anwar Ibrahim. Alasan yang diberikan Ibrahim kerana Naib Presiden itu pernah meletak jawatan sebagai timbalan menteri kewangan kerana mengambil risiko (malu) atas penyebaran video seks membabitkan bekas presiden MCA,  Chua Soi Lek.


Bagi Inchek Ibrahim tindakan Chew Mei itu dilihat sebagai satu tindakan bermoral dan merupakan pemimpin MCA yang hebat. Menurut Inchek Ibrahim juga Chew Mei dapat digunakan untuk mengatasi Anwar dan memberi peluang kepada UBN akan menang.

Anih dan hairan juga kenapa ketua Ngo Melayu itu tidak mencadangkan nama orang Melayu. Apakah sudah tidak ada orang Melayu yang leb ih bermoral berbanding dengan Cina MCA itu. Ini barang kali termasuk dirinya sendiri. Kerana kalau dia merasakan dia lebih hebat dan moralnya bersih dari Chew Mei itu, tentu dia akan adjust untuk dia sendiri bertanding.

Apakah UBN atau Najib Razak akan mendengar pandangan Inchek Ibrahim itu, walah'ualam. Mungkin apa yang berlaku di parlimen Pasir Mas dalam pilihan raya umum lalu memberi iktibar dan pengajaran terbaik kepada Najib sebelum menerima pandangan Inchek Ibrahim itu. Pilihan raya itu memberi ruang terbaik bagi Najib mengenali kehebatan dan kejaguhan Ibrahim yang didondang sayangkan itu.

Dalam pilihan raya umum lalu UBN telah memberi laluan kepada Inchek Ibrahim bertanding menentang calon Pas sebagai mewakili UBN menerusi lambang bebas. Calon Umno Che Johan Cher Pa yang juga dikenali sebagai budak Ibrahim gagal datang ke pusat pencalonan dengan tujuan memberi laluan kepada Ibrahim. Kononnya dengan penarikan diri dari bertanding itu Inchek Ibrahim akan menang mudah.

Walhasil Incek Ibrahim kalah, jatuh tersungkur makan pasir. Kalah bukan sedikit, tetapi mencecah 8,000 undi kepada calon Pas yang masih hingusan. Kalau dengan calon hingusan pun kalah dekat 10,000 bayangkan macam mana kalau dalam pilihan raya lalu Inchek Ibrahim berdepan dengan Dr Wan Suhaimi Wan Daud aktivis muda politik dari PKR yang semakin popular. Tentu majoritinya melebihi 16,700.

Saya tidak mahu komen lebih, mengenai kenyataan Incek Ibrahim ini dan menganggap dia sama dengan cara Zaid Ibrahim berpolitik di Kajang. Zaid memutuskan untuk bertanding di Kajang juga untuk menghalang Anwar dari menjadi MB Selangor.

Di sini akal politik kedua orang Kelantan yang telah ditendang keluar Umno itu dua kali lima sahaja. Nama atau 'marga' mereka juga sama, iaitu "Ibrahim". Jadi tidak hairan kalau mereka mempunyai perwatakan, sikap dan perangai hampir sama.

Cara mereka berpolitik, bolehlah dikatakan persis badut. Mereka adalah badut-baduk politik Malaysia. Seperti mana Inchek Ibrahim, Zaid juga memberi alasan untuk bertanding di Kajang kerana faktor moral yang berbelit kepada Anwar. Zaid mahukan Khalid Ibrahim kekal sebagai MB dan tidak mahu melihat Anwar menjadi MB Selangor. Tujuan Zaid kononnya untuk menyekat orang tidak bermoral dari memimpin Selangor. Itulah maksud dan realitinya di sebaik penyertaaan Zaid itu.

Ia juga bukan bertolak dari satu wawasan dan pun idealisme politik yang mampan. Penyertaan dalam pilhan raya itu juga kata Zaid sebagai hadiah hadi jadi kepada isterinya, Suliana Shamsuddin. Apakah dia sudah tidak mampu membeli kek dan sekuntum mawar lagi untuk diberikan kepada Suliana Shamsuddin, isterinya.

Orang yang tidak tahu hati budi dan fiil perangai politik mereka berdua akan teruja dan angkat topi buruk kepada mereka kerana muncul sebagai pejuang moral atau seorang yang moralis. Itulah yang hendak ditunjukkan oleh Inchek Ibrahim dan Zaid di Kajang. Apakah benar mereka seorang moralis?

Sebelum ini dunia mengetahui mereka mengiding untuk bersama Anwar. Inchek Ibrahim pernah menawarkan diri untuk menjadi Pengerusi PKR Kelantan. Dia juga pernah bertandang ke rumah Anwar dan membincang masa depan politik. Ibrahim hampir-hampir bersama PKR, kalau bukan disekat dan dibatasi oleh rakan Anwar yang mengenali hati budi Ibrahim.

Demikian juga Zaid, orang ini pernah mendapat 'sufaat' Anwar Ibrahim diberi laluan bertanding di pilihan raya kecil Hulu Selangor. Anwar terpaksa bergaduh dengan beberapa sahabatnya kerana memilih Zaid sebagai calon. Demi Zaid, Anwar sanggup mengambil jalan tidak popular di kalangan PKR.

Bukan itu sahaja Zaid juga diberi beberapa jawatan penting. Beliau berusaha lebih jauh lagi untuk mendapat tempat dalam PKR dengan cuba bertanding jawatan timbalan presiden PKR? Apakah fikiran mereka ketika itu? Sekirianya mereka seorang moralis yang tulen, mereka tidak akan mendekati Anwar awal-awal lagi.

Saya berani menulis dan mengisahkan hal mereka kerana secara terlibat secara langsung membantu mereka berdua dalam percaturan survive politik mereka selepas mereka ditohok oleh Umno.

Kalau mereka seorang politician yang bermoral dan mempunyai integriti, Inchek Ibrahim tidak akan mengdinding dan mengidam untuk naik pentas bersama Anwar. Begtu juga dengan Zaid. Tetapi apabila mereka juga menjadi hidung tidak mancung dan pipi tersorong-sorong menjelaskan bahawa mereka adalah palsu. Piala moralis yang mereka pegang dan hanyungkan itu hanya palsu sahaja. Dalam soal moral politik mereka adalah yang mengatakan dulang paku serpih saja.

Hakikat mereka terhadap Anwar sama seperti sikap binatang musang yang tidak dapat anggur, dikatakan masam. Zaid dan Inchek Ibrahim Ali dua kali lima yang jawabannya ialah 22.

Tiada ulasan: