Jumaat, 31 Januari 2014

PAS buat laporan polis bahang perselisihan antara agama menular ke Sabah, Sarawak

OLEH V ANBALAGAN, PENOLONG PENGARANG BERITA


Laman Facebook yang mencetuskan kontroversi.  




Laman Facebook yang mencetuskan kontroversi. Kelihatannya bahang berkenaan isu agama tidak terhad di Semenanjung sahaja malah ia kini telah merebak ke Sabah dan Sarawak

Hari ini, parti Islam PAS mengadu kepada pihak berkuasa terhadap Facebook yang merendah-rendahkan agama Kristian serta penduduk Sabah dan Sarawak.

Laporan terhadap “Semenanjung Malaysia Sabah dan Anti Sarawak” telah dibuat di Ibu Pejabat Polis Karamunsing dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia oleh Timbalan Pesuruhjaya III PAS Sabah, Hamid Ismail.

"Saya mengutuk sebarang tindakan menjatuhkan maruah mana-mana agama, bangsa atau negeri. Pemilik laman Facebook tertentu jelas cuba mengganggu dan memusnahkan keharmonian serta perpaduan yang selama ini dikongsi oleh rakyat Sabah.

"Tindakan tidak bertanggungjawab itu tidak seharusya dibiarkan begitu sahaja tanpa dihukum oleh kerajaan Sabah dan Malaysia," Hamid seorang peguam dipetik sebagai berkata kepada Malaysiakini.

Laporannya itu bukanlah yang pertama terhadap laman Facebook berkenaan, terdapat juga yang mengejek Kristian melalui gambar termasuk katak dipaku pada salib.

Tahun lepas, menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Ewon Ebin membuat laporan polis menggesa tindakan terhadap pencipta laman yang telah diwujudkan pada 7 Ogos tahun lepas.

Ahli Parlimen Ranau itu kemudiannya berkata Sekuriti Siber Malaysia, agensi pakar di bawah kementeriannya telah mengenal pasti pemilik halaman.

Halaman itu kemudiannya tidak boleh diakses.

Bagaimanapun, portal berita tersebut mendedahkan bahawa laman tersebut telah ditubuhkan semula bulan lepas.

Sehingga jam 4 petang tadi, laman itu menerima 1,380 “like” dan menyenaraikan enam admin yang turut dipautkan dengan laman peribadi Facebook.

“Sabah dan Sarawak terkutuk”

"Semenanjung Malaysia tidak memerlukan Sabah dan Sarawak untuk 1Malaysia. Sabah dan Sarawak tidak berguna kerana rakyatnya tak ada otak, bodoh dan suka mengambil alih wilayah orang lain.

"Mereka memalukan Malaysia. Sabah dan Sarawak terkutuk," adalah antara isu kandungan yang tertulis dalam laman Facebook “Semenanjung Malaysia Anti Sabah dan Sarawak”.

Dalam catatan terkini, salah seorang admin menulis: "Belasah sahaja budak-budak Sabah dan Sarawak sampai mati, mereka tidak tahu tempat mereka dan berhak untuk dihina .

"Tidak ada gunanya berbaik dengan Sabah dan Sarawak. Mereka tidak akan mengucapkan terima kasih pun kepada anda," tulisnya dalam bahasa pasar.

"K *** k betol bah negeri SS."

Pada siaran 14 Januari, gambar seorang lelaki tanpa baju dipaparkan dengan kata-kata "mencabar" Kristian Sabah dan Sarawak untuk berlawan di Johor Baru.

"Bawalah polis kutuk kau dan Ranau MP. Saya akanbunuh mereka di JB. Jika anda tidak muncul, kau berhak dicencang dan diberi makan kepada babi," yang ditandatangani sebagai "Gengster KL".

Entri yang sama juga disiarkan di halaman disiasat oleh Keselamatan Siber.

Tiada ulasan: