Jumaat, 31 Januari 2014

Boikot PRK Kajang elak bebankan rakyat, kata Rizalman

BN tak perlu tanding kerana PRK itu bukannya mengisi kekosongan akibat wakil rakyatnya meninggal dunia.


PETALING JAYA: Bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Penerangan, Datuk Rizalman Abdullah mencadangkan supaya Barisan Nasional (BN) memboikot PRK Kajang.

Menurutnya, BN tak perlu tanding kerana PRK itu bukannya mengisi kekosongan akibat wakil rakyatnya meninggal dunia.

“Oleh itu saya bersetuju dengan pandangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa keputusan wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Lee Chin Cheh mengosongkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan merupakan tindakan yang membebankan rakyat, “katanya kepada FMT mengulas kenyataan Najib semalam.

Malah, Perdana Menteri turut percaya pengosongan kerusi DUN tersebut semata-mata merupakan satu usaha untuk menyelesaikan masalah dalaman serta kemelut yang agak serius sedang melanda parti berkenaan.

Dalam masa sama, Najib secara sinis menempelak saranan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali supaya beliau bertanding di Kajang menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Ini bukan masalah saya, ini PKR punya masalah, saya tak ada apa-apa masalah dan masalah yang berhubung kait dengan pengosongan Dewan Undangan Negeri Kajang ini membabitkan PKR.

“Mesej saya jangan libatkan saya dalam isu ini kerana ia merupakan masalah dalaman PKR,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam dan Melayu di bangunan Perdana Putra di Putrajaya semalam.

Kerusi DUN Kajang kosong setelah Chin Cheh meletakkan jawatannya Isnin lalu.

Berikutan kekosongan tersebut, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan Anwar sebagai calon yang akan mewakili pakatan pembangkang di kerusi itu.
Rizalman yang juga bekas Ketua Umno Bahagian Tenom berkata siapa Azmin mahu mencabar Najib bertanding di PRK Kajang.

“Kalau Azmin berani, pada PRU ke 14, beliau lawan Najib di parlimen Pekan,” katanya.

Katanya, Najib bukannya macam Anwar yang tamak mahu tanding di dua kerusi.

“Dah menang di parlimen Permatang Pauh tak dapat jadi Perdana Menteri, mahu tanding di DUN Kajang pula mahu jadi Menteri Besar Selangor,” katanya lagi.

Tiada ulasan: