Jumaat, 31 Januari 2014

Beban rakyat, PRK Kajang dan kemelut politik


DETIK DAILY


Alhamdulillah, dalam iklim sejuk mula melanda Malaysia ketika ini kita semua masih terus diberi kesempatan untuk menikmati sebuah kehidupan yang walaupun sesak dan sarat dengan tekanan, namun apabila berada di landasan memperjuangkan agama Allah, pastinya kita akan berada dalam ketenangan.

Januari 2014 hampir berlalu, namun perasaan masuk ke tahun baharu masih lagi terasa kerana terasa dengan dambaan kenaikan harga barangan serta keperluan. Setidak-tidaknya, walaupun tarif tol tidak dinaikkan lagi, tetapi tarif elektrik sudah merantai poket rakyat.

Begitu pun dalam perit suasana rakyat mendepani kemelut ekonomi, kepanasan pentas politik masih tidak ada kesudahannya.

Daripada isu kalimah Allah yang diheret sejak sebelum pilihan raya dahulu hinggalah isu percakaran antara orang politik, tidak kira sesama parti mahupun antara parti.

Di Selangor, kemelut antara Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dengan Timbalan Pre siden KeADILan, Azmin Ali kini masuk ke fasa yang lebih rumit.

Malah suhu kerumitan ini semakin dirasai tatkala Selangor juga akan berdepan dengan Pilihan Raya Kecil Dun Kajang selepas penyandang, Lee Chin Cheh melepaskan jawatannya.

Maka dalam masa 60 hari, Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengumumkan bila tarikh pilihan raya kecil Dun Kajang akan diadakan.Pastinya seluruh mata akan tertumpu kepada Kajang tatkala Ketua Umum KeADILan, Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan dicalonkan mewakili KeADILan di sana.

Pelbagai persepsi mula timbul, ada yang menyifatkan ianya negatif tidak kurang yang positif bagi menyelesaikan kemelut Selangor selepas ini.

Namun, yang lebih memparahkan isu ini pastinya akan diganyang BN selumatnya untuk terus memecahbelahkan kerjasama antara parti dalam Pakatan Rakyat khasnya Selangor menjadi medan tempur politik massa hari ini.

Bermula isu kalimah Allah, serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) membawa kepada isu pertentangan antara Azmin dan Khalid, selain isu Syabas yang masih tidak selesai.

Kesemua isu ini pastinya akan dipropagandakan oleh BN untuk mencapai hasrat bagi menafikan kedudukan Pakatan Rakyat di Kajang khasnya dan mengurangkan penguasaan pakatan di Selangor.

Dalam suasana ekonomi yang tidak stabil, BN tidak akan memikirkan kesan sampingan apabila sekali lagi PRK ini me reka akan berbelanja besar untuk mendapatkan kemenangan.

Namun, yang bakal terus menjadi mangsa adalah rakyat yang terus menerus terpaksa menampung pemborosan pilihan raya BN melalui gula-gula PRK dengan kenaikan kos sara hidup.

Tiada ulasan: